تولید ماهی سردآبی درکهگیلویه وبویراحمد در واحدسطح به 30کیلوگرم رسید

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

تولید ماهی سردآبی درکهگیلویه وبویراحمد در واحدسطح به 30کیلوگرم رسید
مدیرشیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: میزان تولید ماهیان سردآبی درهر واحد سطح(مترمربع) در این استان از 10به 30 کیلوگرم در یک دهه اخیر افزایش یافته است.
سید غلامعباس موسوی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: استفاده از روش های نوین و تکنولوژی های جدید و ارایه آموزش ها و مهارت های لازم به پرورش دهندگان از دلایل مهم این میزان افزایش تولید در واحد سطح بوده است.

وی با اشاره به رتبه چهارم استان در زمینه تولید و پرورش ماهیان سردآبی در کشور، افزود: میزان تولید ماهی در سال 92 افزون بر13 هزارو 400 تن بوده است.

وی تعداد مزارع فعال پرورش ماهی دراین استان را افزون بر 200 مورد اعلام کرد و افزود: تا پایان امسال تولید ماهیان سردآبی در این مزارع به 14 هزار تن افزایش خواهد یافت.

مدیر شیلات کهگیلویه وبویراحمد افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه میزان تولید ماهی در استان حدود 11 هزار و 300 تن تعیین شده بود ولی اکنون میزان تولید بیش نزدیک به سه هزار تن بیش از برنامه است.

موسوی نژاد از فعالیت چشمگیر بخش خصوصی در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی در استان خبر داد و گفت: این بخش تاکنون اقدام به تکثیر بیش از 31 میلیون قطعه بچه ماهی در 11 مزرعه پرورش ماهی کرده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای پرورش دهندگان ومصرف کنندگان ماهی سردآبی در شهرهای مختلف استان، افزود: دردو دهه اخیر بیش از 57 هزار نفر روز در این زمینه آموزش های لازم به بهره برداران ارایه شده است.

موسوی نژاد اظهار کرد: برگزاری دوره های آموزش طبخ ماهی، توسعه فرهنگ مصرف ماهی، اجرای کارهای ترویجی برای بهره برداری تولید فصلی از منابع آبی موجود، تهیه برنامه درسی و توزیع بروشور در سطح مدارس ، برگزاری کارگاه های آموزشی و ارایه فواید مصرف ماهی را از مهمترین دوره های آموزشی در این راستا اعلام کرد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد میزان سرانه مصرف ماهی در استان را هم اکنون 4500 کیلوگرم دانست و گفت: در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.

وی سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اکنون حدود 9 کیلوگرم اعلام کرد ویادآور شد: میانگین مصرف ماهی در کشور در افق 1404 نیز 16 کیلوگرم تعیین شده است.

موسوی نژاد با بیان اینکه در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی همچون میگو و آرتیما هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است از صدور مجوز تاسیس دو فقره مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در منطقه خیرآباد گچساران با ظرفیت 100 تن خبر داد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید