واگذاری مدیریت 34 بندر صیادی به تعاونی‌ها

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

واگذاری مدیریت 34 بندر صیادی به تعاونی‌ها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه سال 85 با شیلات به دنبال واگذاری مدیریت 34 بندر صیادی کشور به تعاونی ها هستیم گفت: بیش از 90 درصد تولیدات صیادی کشور از طریق بخش تعاون صورت می گیرد.

غلامحسین حسینی نیا گفت: بیش از 90 درصد محصولات صیادی کشور در سال 92 توسط شرکت های تعاونی صیادی تولید شده است.
به گفته معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي، تعداد 439 شرکت تعاونی در بخش صیادی در کشور فعالیت دارند. تعداد اعضای این تعاونی ها 18115 نفر و اشتغال زایی آنها 11035 نفر و میزان صید محصولات آبزی در سال 92 توسط این تعاونی ها بالغ بر 17411 تن بوده است.
حسینی نیا ادامه داد: همچنین در سال 92 بیش از 11 هزار تن ماهیان یال اسبی (غیر ماکول) از آب های جنوب کشور صید و به خارج از کشور صادر شد.
وی افزود: عمده مسائل و مشکلات جامعه صیادی کشور عبارتند از تخريب منابع دريايي به دليل استفاده بي‌رويه و مازاد بر توان تجديدشوندگي دريا، صيد غيرمجاز تعدادي از صيادان كه پروانه بهره‌برداري از منابع دريايي را نداشته و به صورت غيرقانوني اقدام به صيد مي‌نمايند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه تاکید کرد: همچنین عدم اجرای روش های جدید بازاریابی از نقطه نظر بسته بندی، فرآوری، محصولات نوین، پائین بودن سطح سواد جامعه صیادی و عدم اشراف به قوانین و مقررات، قرار نگرفتن فعالیت صیادی در زمره مشاغل سخت و زیان آور و عدم وجود پوشش های بیمه ای مناسب؛ نیز از دیگر مسائل موجود در تعاونی های صیادی کشور است.
حسینی نیا تعیین نظام حقوقی مناسب برای بهره برداری صحیح از ذخایر آبزیان آب های شمال و جنوب، جلوگیری از صدور بی رویه مجوزهای صید، استفاده از روش های نوین بازاریابی محصولات آبزی جهت افزایش سرانه مصرف این محصولات و قرار دادن فعالیت صیادی در زمره مشاغل سخت و زیان آور و در نظر گرفتن پوشش های بیمه ای مناسب برای این قشر زحمتکش را از مهم ترين راهکارهاي ارتقاي کمي و کيفي تعاوني هاي صيادي عنوان کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال 1385 تفاهمنامه ای بین وزارت تعاون سابق و سازمان شیلات ایران جهت توانمندسازی تعاونی های صیادی منعقد شد که پیشبرد اهداف در نظر گرفته شده در این تفاهمنامه با تعاملات موجود بین دو دستگاه همچنان در حال پیگیری است.
وی افزود: از جمله این اقدامات، واگذاری مدیریت 34 بندر صیادی از 42 بندر صیادی کشور به تعاونی های صیادی است كه تجربه اي موفق در زمينه واگذاري فعاليت هاي تصدي گري بوده است
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید