رشد 23 درصدی صید کیلکا در گیلان

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۰۹ بازدید

رشد 23 درصدی صید کیلکا در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان گفت: از ابتدای سال تاکنون 2535 تن ماهی کیلکا صید شده است که نسبت به سال قبل شاهد رشد 23 درصدی صید بوده‌ایم.
اسحاق شعبانی اظهار کرد: از این مقدار ماهی کیلکای صید شده 10 درصد به مصرف غذایی انسانی می‌رسد و 90 درصد به صورت پودر در چرخه غذایی حیوانات و کود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی، ارزش ناخالص درآمد به دست آمده از صید ماهیان کیلکا را در سال جاری 2 میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این مقدار صید توسط 260 نفر صیاد و 26 شناور انجام شده است.

شعبانی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته به دلیل صید بی رویه، صید کاهش یافت اما در چند سال اخیر با رعایت فصل تخم ریزی و کاهش تعداد شناورهای صید، شاهد صید بیشتر در سال جاری و افزایش درآمد صیادان بوده‌ایم.

مدیرکل شیلات استان با اشاره به ارزش بالای ماهی کیلکا افزود: همه مردم باید توجه داشته باشند که مصرف ماهی کیلکا به اندازه سایر ماهیان مفید و ارزشمند است و با توجه به قیمت مناسب آن می‌تواند در سبد غذایی قرار گیرد. این ماهی سرشار از امگا3 است و به دلیل صید از اعماق دریا جزو سالمترین ماهیان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، ماهی کیلکا یکی از مهم‌ترین انواع ماهی‌های اختصاصی دریای خرز است که با جثه‌ی بسیار کوچک (به طول متوسط 7 تا 10سانتی‌متر و وزن 7 تا 10 گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است.

سه گونه ماهی کیلکا در دریای خزر به نامهای انچووی، چشم درشت و معمولی وجود دارد و علی‌رغم جثه‌ی کوچک خود، از نظر ارزش و ترکیب مواد غذایی در ردیف مابقی ماهی‌ها و حتی در بعضی از موارد نسبت به گوشت قرمز دارای مزیت و برتری بیشتری است.

ماهی کیلکا منبع عمده‌ای از ویتامین‌های مورد نیاز انسان را در بردارد و سرشار از ویتامین‌های A ، B ، E ، D و K است
خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید