تاكید سفیر ایران در باكو بر ضرورت حفظ منابع زنده دریای خزر

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

باكو - تاكید سفیر جمهوری اسلامی ایران در باكو بر ضرورت حفظ محیط زیست دریای خزر و منابع زنده این دریا توسط پنج كشور ساحلی خزر

بهرامی' روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، از برگزاری سی ودومین اجلاس كمیسیون منابع زنده دریای خزر با حضور نمایندگاه پنج كشور ساحلی دریای خزر، در باكو خبرداد.

وی تصریح كرد: سی و دومین كمیسیون منابع زنده دریای خزر با حضور نمایندگان كشورهای روسیه ، ایران، جمهوری آذربایجان، تركمنستان و قزاقستان روزهای 23 تا 25 آذر ماه سال جاری در باكو برگزار می شود.

بهرامی با اشاره به اهمیت حفظ دخایر ماهیان دریای خزر اظهارداشت: كاهش گونه های مختلف ماهی و منابع زنده دریای خزر در سالهای اخیر در بین كشورهای حاشیه خزر نگرانی های زیادی را به وجود آورده است.

به گفته وی ، برای بهره‌برداری از ذخایر و منابع زنده دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری مدیریت حفاظت مشترك در بین كشورهای حاشیه خزر ضروری است در غیر این صورت شاهد كاهش منابع زنده این دریا درآینده نزدیك خواهیم بود.

سفیر ایران در باكو افزود: در صورتی كه روند صید غیرمجاز ماهیان خاویاری و ناهماهنگی در مدیریت حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر مشترك دریای خزر توسط پنج كشورحاشیه آن به همین روند ادامه یابد، ذخایر با ارزش زنده خزر به كمترین میزان كاهش خواهد یافت.

وی، ضعف مدیریت منطقه‌ای در زمینه مبارزه با قاچاق ماهیان خاویاری و ورود آلاینده های صنعتی را ازعمده دلایل كاهش این منابع در دریای خزر دانست و گفت: مقابله با صید غیر مجاز آن و مدیریت صحیح صید و تكثیر مصنوعی آن در افزایش نسل این ماهیان در دریای خزر بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بهرامی تاكید كرد: پنج كشور حاشیه دریای خزر باید به شكل جامع و كاربردی به حفظ منابع زنده دریای خزر توجه نشان دهند تا مشكلات موجود در این زمنیه با استفاده از تجارب كشورهای حاشیه خزر به تدریج برطرف شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باكو یادآورشد: برای شركت در این اجلاس هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست ، 'غلامرضا رازقی' معاون وزیر كشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران به جمهوری آذربایجان سفر می كند.

سی و دومین اجلاس كمیسیون مشترك حفظ منابع زنده دریای خزر با حضور پنج كشور ساحلی از روز 23 آذرماه جاری به مدت سه روز در باكو برگزار می شود

دیدگاه خود را بیان کنید