تفاهم نامه ممنوعیت صید ماهیان خاویاری خزر تا سال آینده امضا می شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

باكو – بنا به پیش بینی معاون مركز تحقیقات علمی صید ماهی جمهوری آذربایجان: تا سال آینده تفاهم نامه ساز و كارهای اجرایی، ممنوعیت صید تاس ماهیان (ماهیان خاویاری) در دریای خزر به امضا پنج كشور ساحلی برسد.

محمدلی ' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال روسای جمهوری پنج كشور ساحلی دریای خزر در باكو تصمیم گرفتند صید ماهیان خاویاری در دریای خزر به مدت پنج سال ممنوع شود و جمهوری آذربایجان آمادگی دارد این تصمیم را به اجرا بگذارد.

وی گفت: اجرای تصمیم سران پنج كشور ساحلی نیازمند هماهنگی های گسترده است و برای تهیه این تفاهم نامه باید با نهادها و سازمانهای مرتبط در این زمینه، هماهنگی های لازم صورت پذیرد.

محمدلی تصریح كرد: نسل ماهیان و منابع زنده خزر در شرایط نامناسبی قرار دارند و كشورهای حاشیه خزر برای حفظ ماهیان این دریا، باید طرحهای مختلفی را به مورد اجرا بگذارند.

وی با اشاره به كاهش تدریجی صید انواع ماهی در دریای خزر گفت: جمهوری آذربایجان در سالهای گذشته بیش از 70 هزار تن انواع ماهی در دریای خزر صید می كرد اما امسال این مقدار به هزار تن نیز نمی رسد.

محمدلی افزود: بنابر این تصمیم گیری در خصوص راهكارهای حفظ منابع زنده دریای خزر بیش از هر زمان دیگر ضروری به نظر است.

سی و دومین اجلاس كمیسیون مشترك منابع زنده دریای خزر كه از چهارشنبه 23 آذرماه در باكو آغاز به كار كرد، تا فردا جمعه 25 آذر ادامه دارد و مسوولان سازمانهای شیلات ایران، قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان و تركمنستان در این اجلاس برای حفظ ذخایر زنده دریای خزر تصمیم گیری می كنند.

بررسی دلایل آلودگی آبهای دریای خزر، وضع چرخه غذایی آبزیان و تغییر اكوسیستم خزر و كاهش تولید و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری توسط مراكز پرورش آن در كشورهای حاشیه خزر ، از مسایل مهم این اجلاس در باكو اعلام شده است.

با پایان ریاست ایران بر این كمیسیون و همزمان با آغاز به كار سی و دومین اجلاس كمیسیون مشترك منابع زنده دریای خزر در باكو، جمهوری آذربایجان از 23 آذرماه به عنوان ریاست این كمیسیون برگزیده شد.

روسای سازمانهای شیلات پنج كشور ساحلی خزر پنجشنبه در دومین روز این اجلاس در باكو، به مذاكره در زمینه تعیین راهكارهای حفظ نسل ماهیان خاویاری و دیگر ماهیان دریای خزر می پردازند

دیدگاه خود را بیان کنید