صادرات سه تن خاویار پرورشی ایران در سال آینده

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: اولین خاویار پرورشی ایران به میزان ۶ کیلوگرم امسال به اروپا صادر شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 500 کیلوگرم و در سال آینده به سه تن برسد.

به گزارش فارس غلامرضا رازقی در نشست خبری ضمن پیش بینی صادرات 3 تنی خاویار طی سال آینده اعلام کرد:تولید خاویار پرورشی جزء سیاست های مهم این سازمان است و مزارع تولید خاویار پرورشی در نقاط مختلف کشور احداث شده است.

رازقی همچنین گفت: امسال ۶ هزار تن میگو در کشور تولید شده و قرار است با افزایش ۸ برابری به 48 هزار تن تا آخر برنامه پنجم برسد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که بسته حمایتی ۱۰۰ میلیارد تومانی در چه مواردی هزینه می‌شود گفت: برای افزایش عملکرد در واحد سطح و توسعه میگو‌کاری و حمایت از این بخش هزینه خواهد شد.

خبرنگار فارس گفت: جریمه دیرکرد بدهی میگو‌کاران که در سفر استانی هیئت دولت عفو و بخشودگی آن مصوب شد حدود 242 میلیارد تومان است که صد میلیارد تومان بسته حمایتی میگو‌کاران این مبلغ را پوشش نمی‌دهد و بنابر‌این اعتباری برای توسعه و افزایش عملکرد نمی‌ماند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ گفت: به دنبال افزایش اعتبار بسته حمایتی هستیم و خود ما هم باور داریم این اعتبار کافی نیست.

خبرنگار فارس سوال کرد آیا اخیرا نامه‌ای که برای افزایش اعتبار صد میلیارد تومانی نوشته بودید موافقت شده است،گفت: فعلا رقم نهایی اعلام نشده و به زودی اعلام می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات 120 میلیون دلاری آبزیان طی ۹ ماهه نخست سال جاری گفت: این میزان تا آخر سال به 160 میلیون دلار خواهد رسید.

به گفته وی در طول این مدت 34 هزار تن ماهی ۵ هزار تن یال اسبی و دو هزار و 655 تن میگو به کشورهای عراق، چین، کویت ،امارات، استرالیا، لبنان و اسپانیا صادر شده است.

به گفته رازقی مهمترین سیاست‌های سازمان شیلات برداشت از آب‌های دور، آزاد و دریای عمان است تا در رقابت برداشت با کشورهای دیگر موفق باشند.

وی همچنین غنی‌سازی، احیا، بازسازی و حفظ ذخایر دریا به ویژه نقاط ساحلی را از مهمترین برنامه‌های سازمان عنوان کرد.

وی همچنین واگذاری امور به بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد گفت: در این راستا 26 بندر سیاری به مردم و تعاونی‌های صیادی واگذاری شده است.

وی همچنین استفاده از تمام ظرفیت‌های این بخش مانند استفاده دومنظوره از آب‌های کشاورزی، چاه‌ها، استفاده از آب پشت سد‌ها را از برنامه‌های سازمان شیلات برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها عنوان کرد.

به گفته رازقی کل صید و آبزی‌پروری سال 89 ، 663 هزار تن بوده که در برنامه پنجم قرار است به رقم یک میلیون و 700 هزار تن برسد.

وی با اشاره به میانگین عملکرد ماهی در کشور که ۳۰ تن در هکتار گفت: در برنامه پنجم این رقم به صد تن در هکتار خواهد رسید.

رازقی با اشاره به اعتبارات این بخش برای ایجاد اشتغال گفت: ۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی ۳۴ میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری 60 میلیارد تومان منابع داخلی بانک‌ها جمعا 144 میلیارد تومان با بهره بانکی 5 الی 12 درصد در اختیار پرورش‌دهندگان ماهی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این مبلغ به زودی تخصیص یافته و به همه استان‌ها برای اجرا اعلام می‌شود.

وی همچنین گفت: ۲۱ میلیارد تومان هم برای ساماندهی صیادان کیلکا‌گیر، مدار‌بسته و پره‌سر تخصیص یافته است.

وی گفت: مصرف سرانه ماهی در حال حاضر 8.5 کیلوگرم است که در برنامه پنجم به 15 کیلوگرم خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان رشد صادرات ماهی از نظر وزنی را نسبت به سال گذشته 15 درصد عنوان کرد.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین از پیشنهادی مبنی بر اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیر ساخت‌های این بخش خبر داد
دیدگاه خود را بیان کنید