4 گونه ديگر کوسه تحت حفاظت قرار مي گيرند

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۷ بازدید


واحد مرکزی خبر:جامعه بین الملل دوشنبه تصمیم گرفت برای تجارت چهار نوع کوسه که برای باله‌هایشان شکار می شوند و در معرض انقراض قرار دارند، مقررات وضع کند.
این تصمیم به رغم مخالفت برخی کشورها که نگران صنعت شیلات خود هستند گرفته شد.
صد و هفتاد و هشت کشور عضو کنواسیون تجارت بین المللی گونه‌های در معرض انقراض (سایتس) که از بیش از یک هفته پیش در بانکوک تایلند گرد هم آمده‌اند تصمیم گرفتند کوسه پوزه سفید اقیانوسی و سه گونه دیگر از کوسه‌های سرچکشی را محافظت کنند.
در دو رأی گیری با آرا مخفی که درباره حفاظت از گونه‌های این جانور آبزی انجام شد و برای تصویب اکثریت دو سوم آرا موافق لازم بود، نود و دو کشور به حفاظت از کوسه اقیانوسی رأی موافق دادند، چهل و دو کشور با آن مخالفت کردند و هشت کشور نیز رأی ممتنع دادند. در مورد سه گونه دیگر کوسه نیز نود و یک کشور رأی موافق، سی و نه کشور رأی مخالف و هشت کشور رأی ممتنع دادند.
در کنفرانس قبلی که در سال دو هزار و ده برگزار شد، پیشنهادهای مشابهی درباره حفاظت از کوسه‌ها که باله‌های آنها به قیمت طلا در آسیا فروخته می شود، مطرح شد که در مقابل جبهه کشورهایی که نگران صنعت شیلات خود بودند، رأی نیاوردند.
اما این چهار نوع کوسه این بار در ضمیمه دو کنفرانس سایتس که ساماندهی تجارت یک گونه جانوری را برای جلوگیری از شکار بی رویه ممکن می کند، ثبت شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانکوک، اگر این تدابیر این هفته در نشستی که با حضور همه کشورهای عضو کنفرانس تجارت گونه‌های در معرض تهدید برگزار می شود تأیید شود از هجده ماه دیگر به اجرا در خواهند آمد.
بر این اساس، کشورهای صادر کننده فقط در صورتی می‌توانند مجوز صادرات بدهند که بقای این گونه جانوری تضمین شود.
از زمان تشکیل کنفرانس سایتس در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج، تنها کوسه بزرگ سفید، کوسه نهنگ و اره ماهی تحت حفاظت قرار گرفتند.
بسیاری از کشورهای آسیایی در رأس آنها ژاپن، بار دیگر با گسترش حفاظت از کوسه‌ها مخالفت کردند. توکیو می گوید در اصل گونه‌های دریایی تجاری نباید توسط سایتس مدیریت شوند بلکه باید تحت مدیریت سازمان‌های شیلات قرار گیرند.
بنا بر اعلام کرد سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل «فائو»، حدود صد میلیون کوسه هر سال در جهان کشته می شوند.
فائو همچنین پیش بینی کرد نود درصد جمعیت کوسه‌های جهان تا یک قرن آینده ناپدید خواهند شد

دیدگاه خود را بیان کنید