ارزش‌ها، تهدیدات و ذینفعان تالاب میقان شناسایی شدند

سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۸۶ بازدید

ارزش‌ها، تهدیدات و ذینفعان تالاب میقان شناسایی شدند
ارزش‌ها، تهدیدات و ذینفعان تالاب به منظور تدوین برنامه مدیریت زیست‌بوم تالاب میقان در اولین کارگاه مشورتی بررسی و تعیین شد.
روز دوم کارگاه مشارکتی تدوین برنامه مدیریت زیست‌بوم تالاب میقان اراک با حضور جمعی از کارشناسان امر، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط با موضوع تالاب، NGO ها و جوامع محلی همچون شوراهای شهر و روستا تشکیل شد.
در این کارگاه کارگروهی با موضوع ارزش‌ها و کارکردهای تالاب میقان بررسی شد و مواردی چون ارزش‌های اقتصادی، اکولوژیکی، فرهنگی، زیبایی، آموزشی، شناخت تنوع زیستی منطقه، بحث اشتغال‌زایی، شیلات، ارزش و قدمت تاریخی، تأمین امکانات عمرانی و ترسیب کربن به منظور کاهش آلودگی و ... مطرح شد.
در بخش دوم این کارگاه کارگروهی تحت عنوان بررسی ذینفعان در تالاب تشکیل و دستگاه‌هایی همچون شرکت املاح معدنی ایران، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، گردشگری، شورای شهرهای اراک، فرمهین، داوودآباد و آشتیان، نمایندگان مجلس، آب منطقه‌ای، جوامع محلی و ... به عنوان دستگاه‌های مؤثر و متأثر در خصوص تالاب میقان شناسایی شدند.
در کارگروه بررسی تهدیدات و مشکلات تالاب میقان مشکلاتی مانند خشکی تالاب، دفن غیراصولی زباله‌ها که منبع تغذیه پرندگان منطقه شده است، نخاله‌های ساختمانی، بیابان‌زایی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فاضلاب شهری، دستکاری رودخانه‌ها، سدسازی و احداث بندهای خاکی، گردشگری کنترل نشده و گردشگران آموزش ندیده، کشاورزی سنتی، توسعه ناپایدار صنایع، بهره‌برداری غیراصولی از ماده معدنی، تغییر در پوشش گیاهی ناشی از کاهش آب و ورود فاصلاب، اجرا نشدن قوانین توسط دستگاه‌های اجرایی، شکار غیرمجاز، احداث فرودگاه و چرای دام مازاد و حضور گرگ در منطقه که چالش جدی اهالی روستاهای اطراف تالاب میقان شده است مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، در ادامه این کارگاه شرکت‌کنندگان به سه گروه کاری تقسیم شدند تا در این گروه‌ها ارزش‌ها، تهدیدات و ذینفعان بررسی شود و همچنین گام اصلی و چشم‌انداز این برنامه نیز تدوین شود.
این کارگاه تا عصر امروز در اداره کل محیط زیست استان ادامه خواهد داشت.
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید