رهاسازی 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه تنکابن

دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۸۰ بازدید

رهاسازی 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه تنکابن
حبیب نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مازندران، با اعلام این خبر اظهار کرد: دریای خزر در دل خود منابع آبزی ارزشمندی دارد که ذخایر آن در دهه‌های اخیر به دلایل تخریب محیط زیست، توسعه بخش کشاورزی و صنعت، برداشت بی‌رویه آب رودخانه‌ها و ایجاد موانع فیزیکی کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در این راستا سازمان شیلات ایران به منظور حفظ و بازسازی این ذخایر ارزشمند در کنار فعالیت‌هایی از قبیل بازسازی و لایروبی دهانه رودخانه‌های مهم شیلاتی، حفظ و حراست و جلوگیری از صید آن در زمان مهاجرت و تخم‌ریزی، رعایت قوانین و مقرارت صید و صیادی و صید مسئولانه توسط بهره‌برداران و مشارکت جامعه صیادی، اقدام به تکثیر گونه طبیعی ماهی سفید و تولید انبوه بچه ماهیان اقتصادی دریای خزر از جمله ماهی سفید کرده است.
وی افزود: تحقق این امر ضمن حفظ و بازسازی ذخایر ماهی سفید، به توسعه پایدار صنعت صید و صیادی و مشاغل وابسته به آن و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه کمک می‌کند.
مدیرکل شیلات مازندران گفت: در سال جاری که سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است با تلاش و ابتکار اتحادیه تعاونی‌های پره استان و همکاری و مشارکت کارشناسان شیلات مازندران حماسه‌ای در بخش تولید به انجام خواهد رسید، با استقرار شیل در رودخانه چشمه کیله تنکابن 450 قطعه ماهی مولد سفید پس از صید به رودخانه مذکور که به وسیله شیل محصور شده منتقل شدند.
حبیب‌نژاد تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد رودخانه چشمه کیله و سنگلاخی بودن محیط که محل امنی برای تکثیر طبیعی ماهیان است، ماهیان مولد به روش طبیعی تخم ریزی کرده و در نهایت پس از یک دوره 45 روزه حدود 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در شاخه اصلی رودخانه چشمه کیله رهاسازی شدند.
وی افزود: امیدوارم با استمرار این حرکت بتوانیم موجبات توسعه پایدار صید و صیادی را فراهم کنیم.
مدیرکل شیلات مازندران یادآور شد: شیلات با ایجاد مراکز تکثیر و بازسازی منابع آبزی در جهت حفظ و بازسازی ذخایر از ابتدای فعالیت تاکنون حدود 1.5 میلیارد قطعه بچه ماهی سفید به گونه مصنوعی نیز تولید و در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی کرده است

دیدگاه خود را بیان کنید