همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
از صنایع دریایی تجاری حمایت نمیشود
جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه 70 درصد فناوری ساخت شناورهای نظامی بومی شد، گفت: قانون حمایت از صنایع دریایی اجرا نمیشود و دولت هم توجهی به آن ندارد
خبرنگار مهر، امیر بابایی امروز در نشست خبری چهاردهمین همایش صنایع دریایی با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأمین تجهیزات و شناورهای مورد نیاز ارتش، سپاه و نیروی انتظامی را برعهده دارد، گفت: ساخت شناورها و تجهیزات مورد نیاز بخش خصوصی و نیمه دولتی نیز در شرایط خاص و در صورت افزایش ظرفیت از سوی این سازمان انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه در بخش نظامی در برخی از رشتهها و تولیدات دریایی، جزو 5 کشور اول دنیا هستیم، افزود: در بخش نظامی، میتوانیم طراحی شناور را از مرحله مطالعات در داخل کشور انجام دهیم و آن را بومی کنیم ضمن آنکه شناورهای ساخت این سازمان در تعداد بالا، اغلب 70 درصد ساخت داخل است و مدرنتر از شناورهای غیرنظامی است.
جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: برنامهریزی درازمدت در بخش صنایع نظامی، افق روشن و مشخص و تعریفشده برای اهداف، عدم تغییر سریع مسئولان و الزام به پاسخگو بودن آنها، از دلایل پیشرفت صنایع دریایی نظامی است.
بابایی با تأکید بر اینکه اعتبار و بودجهها در بخش نظامی تعریف شده است، گفت: در بخش صنایع نظامی با تغییر مداوم مدیران روبرو نیستیم و مدیری از بیرون وارد مجموعه نمیشود و اگر ارتقاء شغلی هم باشد در همان سازمان انجام می گیرد.
وی با انتقاد از اینکه قانون حمایت از صنایع دریایی اجرا نمیشود و دولت توجهی به آن ندارد، اظهار داشت: که این امر موجب میشود صنعت دریایی غیرنظامی رشد نکند.
جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با تاکید بر اینکه در بخش سلاح به خود کفایی کامل رسیده ایم، اظهار داشت: در بخش تهیه و ساخت تجهیزات شناورسازی بسیار پیشرفته داشته ایم در حالیکه کشتی های غیرنظامی در بخش سیستم رانش، کشتیها و شناورها وابسته به خارج هستند.
بابایی با بیان اینکه در بخش نظامی این تجهیزات بومی است، بیان کرد: تحریمها هیچ تأثیری بر محصولات و صنایع نظامی نداشته است و در آینده نزدیک، شناورهای داخلی نظامی انبوهسازیشده و جدید آباندازی میشود.
وی با تاکید بر اینکه ایران باید در صنعت دریایی جزو 5 کشور اول منطقه و 20 کشور اول دنیا باشد، افزود: تسهیلات، بیمه، گمرک و فاینانس به هیچ عنوان در بخش صنعت دریایی غیر نظامی تعریف نشده است و این موارد اهمیتی برای متولیان ندارد.
جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز، فرصتی برای خودنمایی صنعت داخلی است، اظهار داشت: توان ساخت کشتیهای یکصد هزار تنی در ایران در بخش آبشور وجود دارد.
بابایی ضمن تأکید برضرورت تمرکز سیاستها در بخش صنایع دریایی بر خرید از داخل، گفت: یک ناوشکن 10 برابر از نظر تکنولوژی از جکآپ بالاتر است، اما ما ناوشکن را در داخل میسازیم،در حالی که نمیتـوانیم جکآپ بسازیم.
همچنین در ادامه محمدسعید سیف دبیر چهاردهمین همایش صنایع دریایی با اشاره به برگزاری این همایش در 6 و 7 دی ماه، اظهار داشت: همایش بررسی و پیشگیری از سوانح دریایی هر دو سال یکبار برگزار می شود که امسال هم در کنار همایش صنایع دریایی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه همایش صنایع دریایی امسال در تهران برگزار می شود تا مردم بیشتر با ظرفیت های این صنعت آشنا شوند، گفت: بیش از 100 شرکت در نمایشگاه حاضر شدند و امسال نیز سعی کردیم که برای عمومی سازی فرهنگ دریایی و ارتباط بیشتر با مردم جشنواره عکس، جشنواره نقاشی و جشنواره غذاهای دریایی را با همکاری سازمان شیلات برگزار کنیم.
سیف به رونمایی از برخی دستاوردهای دریایی در این بخش اشاره کرد و افزود: هماهنگی در خصوص آب اندازی کشتی جدید ایزوایکو هم همزمان با این همایش انجام شده است.
در ادامه منصور آرامی نایب رئیس فراکسیون بنادر در مجلس شورای اسلامی به رویکرد مجلس نهم در خصوص بنادر و صنایع دریایی اشاره کرد و افزود: تحریم ها شرایطی را بوجود آورده که باید توجه بیشتری را به صنعت دریایی داشته باشیم به همین جهت این فراکسیون را تشکیل شد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشور شهر ساحلی بزرگترین شهر آنها است، گفت: متاسفانه شهرهای ساحلی ما توسعه یافته نیستند زیرا به مقوله دریا توجه کمتری میشود به همین دلیل این کمیته در مجلس شکل گرفت تا مشکلات این بخش را پیگیری کند.
همچنین محسن خوبان در این نشست، اظهار داشت: در کشتی سازی به اندازه ای که در بخش آب شور موفقیت به دست آورده ایم در ساخت دیگر کشتی ها به اهداف خود نرسیدیم.
مدیرعامل شرکت صنایع فراساحل افزود: در زمینه ساخت جک آپ نفتی و بومی سازی دکل های حفاری دریایی هم در با وجود تاکید مقام معظم رهبری به توسعه چندانی دست پیدا نکردیم و در این زمینه فقط خرید خارجی انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه مهندسی ساخت جک آپ و پیش ساخت های آن فراهم شده است اما به تولید آن اهمیتی داده نمی شود، بیان کرد: علیرغم نیاز کشور به ساخت این تجهیزات تلاشی در زمینه بومی سازی آن صورت نمی گیرد