تقويت بخش آبزي‌پروري در راستاي ايجاد اشتغال پايدار

سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۹ بازدید

تقويت بخش آبزي‌پروري در راستاي ايجاد اشتغال پايدار
واحد مرکزی خبر:استان کرمانشاه استان اقلیم های متفاوت است و توانمندی های قابل توجهی در تولید انواع آبزیان
دارد .
این استان از 380 متر ارتفاع از سطح دریای شهرستان قصرشیرین تا ارتفاع هزار و 300 متر شهرستان های پاوه و سنقر، اقلیم های متنوعی را در دل خود جای داده است.
پهنه آبی موجود در این استان، رودخانه ها، سراب ها ، سدها و چشمه های بزرگی را دربرمی گیرد که هر کدام را مستعد پرورش و تولید گونه های مختلفی از آبزیان کرده است.
حیدرنیا معاون فنی و اجرایی شیلات استان کرمانشاه می گوید: در حال حاضر حدود 6 سد مخزنی آبگیری شده در استان وجود دارد که در مدار تولید هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه 17 سد در استان ساخته و آبگیری شود که در تمام آنها ظرفیت تولید آبزی وجود دارد.
مدیر کل شیلات استان کرمانشاه هم می گوید:کرمانشاه در زمینه پرورش ماهیان گرمابی در بین استان‌های غیر ساحلی کشور رتبه اول و در زمینه پرورش ماهیان سردآبی رتبه پنجم را دارد که از ماهیان سردآبی، ماهی قزل آلای رنگین کمان و از ماهیان گرمابی، چهار گونه ماهیان چینی عمده ترین تولیدات این استان به شمار می رود.
شهباری می افزاید : در استان کرمانشاه 410 باب مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در قالب مجتمع های بزرگ و مزارع منفرد و مزارع دو منظوره کشاورزی وجود دارد و حدود 6 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش آبزی پروری فعالیت دارند .
وی می گوید : تکثیر و پرورش بیش از 40 گونه از ماهیان زینتی، تولیدات آنها را تا حد صادرات به کشورهای همسایه پیش برده است .
همچنین تکثیر و پرورش میگوی آب شیرین به عنوان بزرگترین گونه های میگوی جهان،شهرستان قصر شیرین را به تنها مرکز تولید این آبزی در کشور تبدیل کرده است.
رئیس شیلات قصرشیرین می گوید: از سال 78 ، پست لارو این میگو به شهرستان قصرشیرین (به عنوان بهترین مکان گرمسیری استان) وارد شد.
کرد رستمی می افزاید : در ابتدای کار و در طول پنج ماه پرورش ، تک گونه این آبزی در یک هکتار از استخرهای خاکی ایستگاه تحقیقاتی قصرشیرین ،1560 کیلوگرم میگوی آب شیرین با موفقیت برداشت شد.
وی می گوید: در کنار پرورش این آبزی ، 2 باب گلخانه مخصوص نگهداری مولد میگو هم در قصرشیرین احداث شده است .
اقلیم همیشه گرم شهرستان قصرشیرین و طبع گرما دوست میگوی آب شیرین، بستر مناسبی برای تکثیر و تولید انبوه این آبزی در این شهرستان فراهم کرده است تا جایی که مجتمع پرورش ماهی شهدای قصرشیرین به عنوان تنها مجتمع تولید کننده میگوی آب شیرین استان کرمانشاه قابلیت بالایی در پرورش این گونه دارد .
شهبازی مدیر کل شیلات استان کرمانشاه می گوید : پارسال حدود 14 تن میگو در استان کرمانشاه تولید شد که این میزان امسال به 20 تن خواهد رسید .
علاوه بر این تولید ماهیان خاویاری به عنوان یکی از با ارزش ترین گونه های ماهیان ایران که در معرض خطر نابودی قرارگرفته اند، در شهرستان های گرمسیری استان کرمانشاه به خصوص شهرستان های گیلانغرب و سرپل ذهاب، توانسته است کارنامه موفقی از پتانسیل بالقوه منابع آبزی موجود در این مناطق را به تصویر بکشد.
احداث و راه اندازی قفس به عنوان واحد پرورش ماهی قزل آلا در آب کاسه سدهای احداثی و رهاسازی ماهیان گرمابی و شکل گیری تعاونی های صیادی هم درسال های اخیر در استان کرمانشاه رشد چشمگیری داشته است .
به گفته مدیرشیلات استان کرمانشاه ،‌پیش بینی می شود امسال حدود 14 هزار تن آبزی در استان کرمانشاه تولید شود.
شهبازی می افزاید: پارسال 300 هزار قطعه هم ماهی زینتی در کرمانشاه تولید شد که بیشتر آن به عراق صادر شد.
از طرفی، بیش از 30 گونه ماهی بومی در منابع آبی استان کرمانشاه وجود دارد که در میان آنها می توان به گونه های شاخصی از جمله ماهی سونگ و ماهی شیربت اشاره کرد که قرار است با برنامه ریزی های مدون، برنامه تکثیر مصنوعی و پرورش آنها در مقیاس های اقتصادی صورت گیرد.
در این میان ماهیان خاویاری در میان گونه های پرورشی آبزی در جهان، گران بهاترین و ارزشمندترین گونه های اقتصادی هستند که پنج گونه این ماهیان شامل فیل ماهی، ازون برون، تاس ماهی ایران، تاس ماهی روس و شیپ، به عنوان گونه های مهاجر و گونه استرلیاد چند سالی است که به چرخه پرورش و تولید صنعت آبزی پروری کرمانشاه وارد شده اند.
به گفته معاون فنی و اجرایی شیلات استان کرمانشاه ، به همین منظور در سال 83 ، 500 قطعه گونه فیل ماهی در یکی از منابع آبی شهرستان سرپل ذهاب رها سازی شد که ماحصل آن بازماندگی 9 قطعه از این ماهیان بود که به حد تولید خاویار رسیده اند .
حیدرنیا می گوید : 2 ویژگی مهم در برخی منابع آبی استان کرمانشاه، آنها را مستعد پرورش و تولید ماهیان خاویاری کرده است .
اول، دبی مناسب آب بدون هیچ گونه منابع آلاینده و دوم، خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب آب، از جمله دما، اکسیژن و پی- اچ است که بی شک می تواند استان را تبدیل به قطب پرورش تاس ماهیان کند.
آقای قاسمی یکی از مزرعه داران ماهی های خاویاری در شهرستان سرپل ذهاب است که با ابراز رضایت از سود پرورش این نوع ماهی ها می گوید : ماهی های خاویاری ماده در وزن حدود 60 کیلوگرم به حد تولید خاویار می رسند .
وی می افزاید: 6 گونه ماهی اوزن برون در مزرعه اش به این حد رسیده اند که کار استحصال خاویار آن را کارشناسان شیلات انجام می دهند .
این مزرعه دار می گوید: ماهی های خاویاری نر را هم به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کنیم به گونه ای که کشورهای عربی مشتریان پر و پا قرص ماهی های خاویاری این منطقه هستند.
شهبازی مدیرشیلات کرمانشاه می گوید: در سال 88 شیلات استان به منظور ترویج مصرف و تولید آبزیان هشت هزار قطعه ماهیان گرمابی (کپور،آمور،فیتوفاگ و بیگهد) در آببند طبیعی سراب هرسم در اسلام آباد غرب رها سازی کرد که با توجه به رسیدن ماهیان به وزن بازاری و کاهش دمای آب در آذرماه سال 90 ، عملیات کاهش حجم آب در این منطقه انجام شد و اهالی منطقه حدود 10 تن ماهی پاک صید و روانه بازار کردند چرا که رشد ماهیان دراین سراب بدون کود دهی و تغذیه دستی و تنها از طریق مصرف گیاهان و موجودات موجود درآب بود یعنی به صورت ارگانیک و طبیعی پرورش داده شدند .
مسئولان شیلات استان در نظر دارند با افزایش تولید آبزیان پرورشی‌، و نیز گونه هایی گرانبهایی چون ماهی خاویاری و میگو ، افزایش تولید در مزارع، ایجاد تنوع در روش‌های پرورش و گونه‌های آبزیان و ترویج مصرف آنها با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ استان بخش آبزی‌پروری را در راستای ایجاد اشتغال پایدار فعال‌تر کنند

دیدگاه خود را بیان کنید