ظرفیت ها و مزیت های آبزی پروری در قفس در دریا را جدی بگیریم /گ

یک‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

ظرفیت ها و مزیت های آبزی پروری در قفس در دریا را جدی بگیریم
شیوه پرورش ماهی در دریا از طریق قرار دادن قفس، روشی نوین در آبزی پروری است که سال ها از سوی برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته و در ایران نیز چند سالی حرف و حدیث هایی دریاره مزایای استفاده این شیوه مطرح شده اما به طور جدی به آن پرداخته نشده است.
تامین پروتئین مورد نیاز کشور، ظرفیت سازی برای صادرات و ارزآوری، اشتغال مولد و پایدار به ویژه برای دانش آموختگان رشته شیلات کشورازجمله مزایایی است که برای توسعه این نوع پرورش ماهی در کشور ذکر شده است.
فاصله نزدیک جنگل و دریادرشهرهای شمالی کشور، گرانی زمین برای احداث استخرهای پرورش ماهی و بی نیازی این روش به حفر چاه و استفاده از آب های زیرزمینی با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و نیاز نداشتن به اکسیژن دهی و غذا دادن به ماهیان به دلیل استفاده ازمنابع غذایی دریایی، از جمله عواملی است که اهمیت گرایش به سمت این روش نوین در پرورش آبزیان را بیش از پیش آشکار می سازد.
با توجه به نیاز مبرم استان های واقع در سواحل دریای خزر به ایجاد اشتغال پایدار و همچنین تجربیاتی که در زمینه آبزی پروری در این استان ها از قبل وجود داشته است، توسعه این صنعت باید جدی تر در دستور کار مسوولان امر قرار گیرد.

تا کنون طرح هایی برای پرورش ماهی با استفاده از شیوه ایجاد قفس در دریا ارایه شده و سرمایه گذارانی آمادگی خود را برای گام گذاشتن در این مسیر اعلام کرده اند. هم اکنون این شیوه در منطقه ساحلی کلارآباد از توابع شهرستان عباس آباد در غرب مازندران از سوی یک سرمایه گذار بخش خصوصی در حال اجرا است و طرح هایی نیز در شهرستان تنکابن، عباس آباد و رامسر پیشنهاد شده که در صورت تحقق می تواند شرایط مناسبی را برای گسترش این فعالیت اقتصادی در استان مازندران به وجود آورد.

هر قفس حداقل 20 تن ماهی قزل آلا تولید می کند که اگر بچه ماهیان با وزن بیشتر در این قفس ها ریخته شوند، به طور قطع دوره برداشت افزایش خواهد یافت.

با توجه به حمایت هایی که دولت از اینگونه طرح های اقتصادی داشته و بخش خصوصی را با توجه به نیاز کشور، برای سرمایه گذاری در این گونه طرح ها تشویق می کند، می طلبد مسوولان منطقه ای نیز هر چه زودتر مطالعات مربوط به این روش نوین را به پایان برسانند و این شیوه با بررسی همه نقاط قوت وضعفی که می تواند داشته باشد،اجرایی شود تا منطقه از مزایایی موجود در آن زودتر بهره مند شود.

گر چه برخی ازکارشناسان به ویژه از لحاظ مسایل زیست محیطی پرورش برخی از ماهیان نظیر قزل آلا با استفاده این شیوه را برای محیط زیست دریایی در صورت ورود آنها به دریا و جهش ژنتیکی در آب های دریای خزر، مطرح کرده اند، اما هم اکنون امکان پرورش ماهیان آزاد و خاویاری با استفاده از این شیوه وجود دارد و به دلیل مزیت هایی که گفته شد نباید به دلیل مسایل گفته شده در خصوص گونه ای از ماهیان، به فراموشی سپرده شود.

فیل ماهی، ازون برون، شیب، تاس ماهی روسی و تاس ماهی ایرانی پنج گونه ماهی خاویاری دریای خزر هستند.

بخشی از ماهیان دریای خزر به طور انحصاری متعلق به ایران دریا هستند و فقط در این دریا زندگی می کنند و این گونه ها در نقاط دیگر جهان پرورش داده می شوند و ما نیز نمی توانیم از پرورش و تکثیر این گونه ها چشم پوشی کنیم.

امیدرضا اصغری مدیرعامل شرکت کاسپین کیان پاد که اجرای چنین طرحی در شهرستان نوشهر را آغاز کرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فراهم نبودن زیرساخت ها از جمله در اختیار نگذاشتن زمین مناسب برای تجهیز کارگاه، نبود شناورهای مناسب کشنده و باری برای حمل وزنه ها و جرثقیل با هدف نصب آن جهت مهارقفس ها را از جمله مشکلات و موانع اجرایی این طرح در دریای خزر .

وی که مدیرکل سابق میگو و آبزیان دریایی سازمان شیلات ایران بوده، تاکید کرد که مهارچنین قفس هایی درداخل دریا باید با وزنه هایی به وزن پنج تن صورت گیرد که درشرایط کنونی به علت فراهم نبودن چنین امکاناتی ناگزیریم از امکانات دست ساز با صرف اعتبارات هنگفت و ریسک پذیریی بسیار بالا استفاده کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که با اجرای چنین طرح هایی منوط برآنکه زیرساخت های لازم وجود داشته باشد، زمینه برای شکوفایی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی که از دغدغه های مقام معظم رهبری است، فراهم خواهد شد.

سیدسهراب میرکمالی رییس اداره توسعه ماهیان دریایی اداره کل شیلات مازندران نیز با تاکید بر استفاده از این شیوه برای پرورش ماهی، استفاده نکردن برق، نابود نشدن سفره های زیرزمینی، ارکانیگ بودن و دارو مصرف نکردن و افزایش تولیدات را از جمله مزایای طرح پرورش ماهیان در قفس دانست.

وی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران برای اجرای این طرح و هماهنگی هایی که با محیط زیست درباره پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از این روش صورت گرفته، گفت: برای پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان در پنج نقطه دریایی مجوز لازم را از نهادهای محیط زیست و دامپزشکی گرفته ایم که به زودی اجرایی می شود.

وی در پاسخ به این موضوع که با ورود قزل آلا به خزر دیگر گونه های آن تهدید می شوند، گفت: گونه قزل آلا گرایش به رودخانه ها دارد و شیلات با برگزاری جلسات متعدد مخالفان اجرای این طرح را توجیه کرده است.

رضاپاشا زنوسی رییس اداره شیلات نوشهر و چالوس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جدید بودن این شیوه از پرورش ماهی، مزایای آن را بالا دانست و اظهار داشت: ارگانیک بودن ماهیان پرورش یافته از این روش نیز یکی از مزیت های اساسی این شیوه است.

وی در ادامه استفاده ازاین شیوه درمنطقه نوشهر و چالوس را نیز امکان پذیر دانست و گفت: این شیوه پرورش ماهی می تواند از مزیت های بزرگ صنعت آبزی پروری در غرب مازندران تلقی شود.

نکته اساسی که باید بر آن پافشاری کرد این است که با وجود مطالعات صورت گرفته بر روی این طرح و تجربیات موفق جهانی آن، کشور ما هر چه زودتر بتواند از این مزیت بهره مند شود و با استفاده از موهبت الهی دریا و اجرای این طرح ها بتوان بخشی از مشکلات استان های شمالی کشور در زمینه رونق اقتصادی و اشتغال را برطرف کرد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید