معرفی اطلس جامع خلیج فارس به سازمان ملل

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۷ بازدید


دکتر محمد مجابی در مراسم رونمایی از جلد دوم اطلس جامع خلیج فارس با بیان اینکه پیامی از قائم مقام سازمان ملل و رئیس سازمان اسکان بشر در اولین اطلس خلیج فارس به چاپ رسید، افزود: این جلد از اطلس علاوه بر رونمایی در مقر سازمان ملل در ناپل ایتالیا رونمایی و نسخه‌هایی از آن در اختیار مسئولان قرار گرفت.
معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری با اشاره به اهمیت منطقه خلیج فارس، اظهار داشت: برای تدوین این اطلس شورای راهبری ایجاد شده است و بر اساس مصوبات این شورا مجلدات این اطلس در حوزه‌های انرژی، محیط زیست و معماری و شهرسازی در حال تدوین است.
وی منطقه خلیج فارس را بزرگترین منبع تامین کننده انرژی در دنیا توصیف کرد و ادامه داد: در عین حال مسایلی چون شدت مصرف انرژی و آلاینده‌های ناشی از انتقال حامل‌های انرژی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود ضمن آنکه لازم است نسبت به شناسایی پتانسیل‌های بسیار زیاد این منطقه اقدام شود.
مجابی عمق کم منطقه خلیج فارس، تنوع زیستی آن و خطر انقراض برخی از آبزیان خلیج فارس و گردش آب در هر 4.5 سال در این حوزه را از دیگر موضوعات قابل توجه دانست و ادامه داد: بخش انرژی این اطلس به پژوهشگاه مواد و انرژی واگذار شد و در بخش محیط زیست نیز با سازمان محیط زیست مذاکراتی صورت گرفت و این سازمان آمادگی خود را برای انجام مطالعات در این زمینه اعلام کرد.
وی با اشاره به ایجاد ستاد خلیج فارس در هیات دولت، خاطر نشان کرد: به منظور جلب حمایت دولت مقرر شده است تا این اطلس در این ستاد معرفی شود.
معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری همچنین به اعطای جایزه بین المللی در حوزه شهری اشاره کرد و گفت: از سوی سازمان ملل جایزه جهانی معرفی شده است که به بهترین عملکردها در حوزه شهری اعطا خواهد شد.
مجابی با بیان اینکه این جایزه شامل 30 هزار دلار جایزه نقدی و فرصت مطالعاتی است، یادآور شد: درصدد هستیم تا این اطلس را برای دریافت این جایزه معرفی کنیم
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید