نيزارهاي درياچه زريوار در آتش سوخت

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

در حالی كه فصل پاییز آخرین روزهای خود را سپری می كند و برودت هوا در بسیاری از نقاط كشورمان نوید بخش زمستانی سرد است اما همچنان آتش سوزی جنگل های كردستان را تهدید می كند و این بار دامن نیزارهای دریاچه زریوار مریوان را گرفته است

نیزارهای دریاچه زریوار مریوان در استان كردستان هفته گذشته چندین بار طعمه آتش شد ولی تاكنون فرد یا افراد خاطی در این ماجرا نامشخص و دلایل آتش سوزی نیز معلوم نشده است.

نیزارهای واقع در این دریاچه از سه شنبه هفته گذشته به طور مرتب تا روز جمعه چندین بار طعمه آتش شد و تاكنون كسی به عنوان مظنون در این ارتباط دستگیر نشده است.

مدیركل محیط زیست استان كردستان در گفت گو با ایرنا ضمن تایید آتش سوزی نیزارهای دریاچه زریوار مریوان، سطح این آتش سوزی را شش هكتار ذكر كرد و گفت: تاكنون فرد یا افراد متخلف و همچنین دلایل این آتش سوزی مشخص نشده است.

مهندس ناصح قادری با اشاره به اینكه نیزارهای آتش گرفته به وسیله آب كاملا محاصره شده است، مهار آن را بسیار مشكل و نیازمند ابزار و امكانات مورد نیاز دانست و اظهار داشت: برای مهار این آتش باید مجهز به قایق و وسایل آبی مورد نیاز بود كه متاسفانه اكیپ های حاضر امكانات لازم را در اختیار نداشتند.

وی با اشاره به اینكه از روز سه شنبه تا جمعه هفته گذشته نیزارهای دریاچه مریوان طعمه هشت مورد آتش سوزی شدند، گفت: از زمان آغاز آتش سوزی اكیپ های محیط زیست برای مهار آتش در محل وقوع آماده اطفای حریق بودند.

قادری با اشاره به اینكه این آتش سوزی چندین بار از سوی اكیپ های محیط زیست مهار شده است، گفت: با توجه به موقعیت نیزارها، شاهد تشدید آتش پس از مهار برای چندمین بار بودیم و این مساله باعث شد كه آتش به طور كامل مهار نگردد.

وی با اشاره به اینكه تاكنون فرد یا افرادی در ارتباط با آتش سوزی دستگیر نشده اند، گفت: دلایل این آتش سوزی برای ما كاملا نامعلوم و فرد یا افراد خاطی نیز مشخص نشده اند.

وی شایعات منتشر شده در ارتباط با آتش زدن نیزارها توسط اداره كل محیط زیست را قویا تكذیب كرد و گفت: محیط زیست كاملا مخالف هرگونه آتش سوزی در سطح این دریاچه است.

قادری با اشاره به اینكه دریاچه زریوار مریوان پناهگاه حیات وحش است، گفت: هر گونه آتش سوزی در این دریاچه و حتی روی خاك عاری از پوشش گیاهی اطراف آن موجب از بین رفتن جانوران و پرندگان ساكن در آن می شود.

به اعتقاد كارشناسان تاثیرات منفی آتش سوزی در دریاچه زریوار زیاد است به طوری كه این آتش سوزی به حیات وحش، پرندگان و آبزیان آسیب جدی وارد می كند و موجب آلودگی محیط می شود.

این دریاچه سكونتگاه پرندگان نیز محسوب می شود و با وقوع هر آتش سوزی لانه این پرندگان طعمه آتش می شود و این مساله تهدید كننده جدی حیات وحش دریاچه است.

مدیر كل محیط زیست استان كردستان در ادامه با اشاره به بحث لایروبی دریاچه زریوار گفت: لایروبی این دریاچه منوط به اثبات تحقیقات علمی مبنی بر لزوم آن است و گرنه در حال حاضر برنامه ای برای لایروبی دریاچه زریوار نداریم.

قادری افزود: اگر تحقیقات علمی ثابت كند كه لایروبی این دریاچه به نفع مجموعه دریاچه و ضروری است آن را انجام می دهیم.

به گفته وی طرح پاكسازی دریاچه زریوار مریوان یكی دیگر از برنامه های محیط زیست استان برای نجات این دریاچه است كه در راستای اجرای این طرح بر اساس تحقیقات علمی دریاچه پاكسازی می شود و هر اقدامی كه موجب احیای دریاچه شود انجام می گیرد.

قادری معتقد است لایروبی در حال حاضر به ضرر دریاچه زریوار است اگرچه مردم منطقه همچنان معتقد به لایروبی دریاچه هستند و در این راه از محیط زیست انتظار دارند اقدام به لایروبی دریاچه كند.

به گفته مدیركل محیط زیست كردستان، در حالی كه این لایروبی هیچ مبنای علمی ندارد و نه تنها به نفع دریاچه نیست بلكه می تواند ضررهایی نیز برای آن داشته باشد.

گفتنی است اداره كل حفاظت محیط زیست استان كردستان طرح ها و برنامه های مختلفی در ارتباط با دریاچه زریوار مریوان دارد كه با اجرای طرح حریم دریاچه زریوار به عنوان یكی از اولویت های اصلی سازمان محیط زیست، بسیاری از مشكلات فعلی دریاچه بر طرف خواهد شد.

بر اساس این طرح, حریم دریاچه زریوار باید با وسایل و علایمی كاملا مشخص شود تا مانع دخل و تصرف انسان گردد.

ساماندهی فاضلاب های ورودی به این دریاچه یكی دیگر از اقدامات این اداره كل است كه خوشبختانه شركت های آبفا و آبفار كردستان دور كردن فاضلاب از دریاچه و ساماندهی آن را قبول كرده اند و در حال انجام آن هستند.

جمع آوری زباله روستاهای اطراف دریاچه یكی دیگر از این طرح ها است كه بر اساس آن تكلیف شده است كه زباله این روستاها در مكان دیگری دفن و از ورود آن به دریاچه و اطراف آن ممانعت به عمل آید كه متاسفانه تاكنون در این راستا اقدامی انجام نشده است.

قادری همچنین به ریختن كود حیوانی از طرف روستاییان ساكن در روستاهای اطراف دریاچه زریوار به داخل دریاچه از طریق كانال های موجود به عنوان یكی دیگر از مشكلات اشاره كرد و گفت: باید با هدایت این كودها به خارج از دریاچه و مسدود كردن این كانال ها، مانع از ورود فضولات به داخل دریاچه شویم كه اقداماتی در این راستا در دست اجرا است.

مدیركل محیط زیست كردستان با اشاره به اینكه اجرای این چند پروژه برای احیای دریاچه زریوار به تصویب رسیده است، گفت: برای اجرای این پروژه ها در بازده زمانی پنج ساله 50 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است كه تاكنون این میزان اعتبار تخصیص نیافته است.

تعدد مدیریتی یكی دیگر از مشكلات حال حاضر دریاچه زریوار مریوان است، در حال حاضر افراد و سازمان های مختلف خود را مالك این دریاچه می دانند و هر كسی به نحوی در این دریاچه دخل و تصرف می كند.

ایجاد خانه باغ های متعدد در اطراف دریاچه نیز به یكی از مشكلات دریاچه تبدیل شده است كه باید آن را ساماندهی كرد.

به نظر می رسد به منظور حفظ و تقویت دریاچه، باید در این دریاچه مدیریت یكپارچه و واحد حاكم باشد و اجازه دخل و تصرف به كسی داده نشود و با هماهنگی محیط زیست طرح ها و پروژه ها در این دریاچه اجرا شود.

با توجه به اهمیت و جایگاه دریاچه زریوار، كار گروهی به عنوان ساماندهی دریاچه زریوار در معاونت عمرانی استانداری كردستان تشكیل شده است كه در این كار گروه هر یك از دستگاه هایی كه در حال حاضر دخل و تصرف در زریوار دارند توجیه شده و در راستای مدیریت واحد دریاچه اقدام می شود.

طول دریاچه زریوار حدود پنج كیلومتر و عرض آن حدود 1٫6 كیلومتر و حجم تقریبی آب تالاب حدود 30 میلیون متر مكعب برآورد شده ‌است

تالاب آب شیرین زریوار در فاصله سه كیلومتری غرب شهر مریوان و 180 كیلومتری شهر سنندج مركز استان كردستان واقع شده و از مكان‌های دیدنی و گردشگری این استان محسوب می شود
دیدگاه خود را بیان کنید