طرح جامع تنوع بخشی فرآورده های كیلكا توسط پژوهشگران شیلاتی ارائه شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

رییس مركز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان شیلات ایران از ارائه طرح جامع تنوع بخشی فرآورده های كیلكا توسط پژوهشگران این مركز خبر داد

ایرنا، ' سیدحسن جلیلی ' روز یكشنبه در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به 10 درصد مصرف خوراك انسانی كیلكای صید شده و تبدیل 90 درصد آن برای پودر ماهی ، هدف از اجرای این پروژه را افزایش ارزش افزوده كیلكا عنوان كرد.

وی اظهار داشت: گرچه میزان صید كیلكا در سالهای اخیر از یكصد هزار تن به حدود 20 هزار تن كاهش یافته و قیمت كیلكا نیز بسیار پایین ( هر كیلوگرم 3 هزار ریال ) است ولی با توسعه صنایع تبدیلی بالادستی می توان صید كیلكا را برای صیاد مقرون به صرفه كرد.

رییس مركز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان شیلات ایران با اشاره به اعتبار 10 میلیارد ریالی مورد نیاز برای اجرای این پروژه اظهار داشت: توافق های اولیه در این خصوص با سازمان شیلات صورت گرفته و امیدواریم این پروژه جان تازه ای به بخش فرآوری كیلكا و كارخانجات تولید كنسرو كیلكا بدهد.

وی با تاكید بر ارزش غذایی بالای كیلكا یادآور شد: صنایع تولیدی كنسرو كیلكا در دهه 70 وضعیت خوبی داشت ولی كاهش ذخایر و عدم دسترسی به منابع موجب تعطیلی یا تغییر صنف آنها شد.

* اجرای 11 پروژه مصوب جدید

جلیلی اضافه كرد: 11 پروژه تحقیقاتی مصوب جدید با اعتبارات ملی در این مركز در حال اجراست كه دو طرح از این بین در خصوص كیلكا می باشد.

وی ادامه داد: پروژه های این مركز در چهار محور مصوب با اعتبارات ملی، پروژه های خاص و سفارشی با بخش خصوصی و بخش اجرا ، پروژه های موردی و پروژه های دانشگاهی انجام می پذیرد.

* ارائه چهار محصول فرآوری شده به نمایشگاه فن بازار

رییس مركز ملی تحقیقات فراوری آبزیان شیلات ایران در ادامه به ارائه چهار محصول فرآوری شده از آبزیان شامل پودر سوپ ماهی، اشترودل ماهی ( نان مغزدار حاوی خمیر ماهی ) ، سوسیس و خمیر آماده مصرف به نمایشگاه فن بازار در تهران خبر داد.

جلیلی با بیان اینكه مركز ملی فرآوری آبزیان تاكنون 50 نوع فراورده غذایی از آبزیان را به بازار معرفی كرده، ابراز امیدواری كرد با ورود هرچه بیشتر فرآورده های آبزیان به بازار، استقبال مردم از این ماده غذایی سالم بیشتر شده و زمینه سلامت افراد جامعه بیش از پیش فراهم آید.

به گزارش ایرنا، مركز ملی تحقیقات فراوری آبزیان شیلات ایران سال 1380 به عنوان یك پروژه مشترك وزارت جهادكشاورزی و برنامه توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (UNDP) با هدف ترویجی و ایجاد یك كارخانه آزمایشی در بندرانزلی تاسیس شد.

این مركز كه تنها مركز تحقیقات بخش فرآوری آبزیان است، از سال 83 به موسسه تحقیقات شیلات ایران واگذار شد.

این مركز دارای 42 نیرو است كه 10 نفر كادر تحقیقاتی شامل پنج عضو هیات علمی هستند

دیدگاه خود را بیان کنید