ساخت ایستگاه دوم پایش آلودگی آب‌های ساحلی بندرعباس

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

ساخت ایستگاه دوم پایش آلودگی آب‌های ساحلی بندرعباس
رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان از ساخت ایستگاه دوم پایش آلودگی آب‌های ساحلی بندرعباس خبر داد
محمدصدیق مرتضوی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به هفته پژوهش اظهار داشت: هم اکنون در پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان 34 عنوان پژوهشی در دست اجرا داریم.
وی ادامه داد: این پژوهش‌ها برای ادارات مرتبط با حوزه دریا تهیه و در بخش‌هایی همانند ارزیابی ذخایر آبزیان، اکولوژی دریایی و مطالعات مربوط به کشند قرمز و ژنتیک جمعیت آبزیان انجام می‌گیرد.
رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان همچنین از چاپ تعداد 29 مورد مقاله در مجلات علمی و خارجی توسط این پژوهشکده خبر داد و گفت: محتوای این مقالات جزو یافته‌‌های نو بوده به زبان‌های فارسی و انگلیسی در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ارائه شده است.

وی اضافه کرد: 37 عنوان مقاله نیز تاکنون برای کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی از سوی این پژوهشکده ارسال شده است.

مرتضوی یادآور شد: تاکنون شش دوره ترویجی برای صیادان و آبزی‌پروران و چهار دوره کوتاه مدت آموزشی برای همکاران نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در مدت زمان مذکور سه مورد ثبت اختراع نیز توسط پژوهشکده مذکور محقق شده است، یادآور شد: ثبت ژن در ارتباط با گونه‌های میگو، فیتو پلانکتونی خلیج‌فارس و دریای عمان و خال‌‌سازی ریزجلبک‌ها به ثبت رسیده است و یک مورد نیز به نام بیوتکنیک تکثیر ماهی صافی در دست بررسی است که به زودی ثبت می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه پژوهشکده مذکور از طریق کنکور جذب دانشجوی دکترای پژوهش‌محور را دارد، گفت: در ماه‌های اخیر تعداد هفت نفر در رشته‌های زیست‌شناسی دریا گرایش بوم‌شناسی، شیلات گرایش فرآوری محصولات شیلاتی و رشته زیست‌شناسی دریایی گرایش آلودگی جذب شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از یافته‌های جدید پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان مرتبط با "چهارمین گونه آبزی در خلیج‌فارس"مربوط به بیوتکنیک تکثیر ماهی صافی است که به تایید موسسه کشوری رسیده و مراحل ثبت اختراع و تجاری‌سازی آن نیز در پیش است.

مرتضوی از فرآیند کشت جلبک‌هایی که مصارف دارویی دارند، نیز به عنوان یک دستاورد در محور فعالیت‌های آبزی‌پروری یاد کرد و گفت: مولدسازی صدف مروارید لب‌سیاه در بندرلنگه نیز که به مرحله تکثیر برای رهاسازی در دریا رسیده نیز در تمام طول سال با هدف تقویت این گونه تجاری ارزشمند صورت می‌گیرد.

این مسئول با برشمردن سایر فعالیت‌‌های مجموعه تحت مدیریت اضافه کرد: افزایش تولید لارو میگوی وانامی در شرایط کارگاهی که با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود از دیگر پروژه‌هاست که توسط پژوهشکده دنبال می‌شود.

وی گفت: ارزیابی ذخایر دریا از دیگر اقدامات پژوهشی مجموعه مذکور است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان اضافه کرد: در همین راستا میزان مجاز برای صید میگو در سال‌جاری که برآورد و به شیلات اعلام شده است، هزار و 200 تن بوده است.

وی با بیان اینکه برآوردهای پژوهشکده اکولوژی نقشی مهم در صیانت از ذخایرآبزی دارد، یادآور شد: طی پژوهش‌های مذکور در بخش ساردین ماهیان امکان افزایش از 30 به 60 هزار تن برآورد و برای کف‌زیان تجاری هم تا 70 هزار تن به عنوان رقم مجاز برداشت از منابع خلیج‌فارس و دریای عمان در محدوده آب‌های ایران برآورد و به شیلات اعلام شد.

این مسئول ادامه داد: اعتبارات مطالعاتی کشند قرمز به مدت سه سال است که به پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان تخصیص نیافته است و این پژوهشکده برای جلوگیری از خطرات و تبعات این پدیده دریایی در این مدت از منابع خودش استفاده کرده است.

مرتضوی با بیان اینکه این پدیده در زمان شیوع و اوج خود خسارات جبران ناپذیری را به اکولوژی خلیج‌فارس وارد آورد، گفت: خطر برگشت کشند قرمز را باید برای همیشه متصور باشیم و از همین روست که به کار تحقیقی و پژوهشی اصرار داریم.

وی در بخش‌های پایانی سخنان خود اضافه کرد: در بخش فعالیت‌های عمرانی 300 میلیون تومان با استانداری برای ساخت ایستگاه دوم پایش آلودگی آب‌های ساحلی بندرعباس و چند پروژه دیگر موافقت‌نامه داریم.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید