اختصاص 250 میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای برای تجهیز شیلات

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۵ بازدید

معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات ایران، از اختصاص 250 میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات یارانه ای طی سالجاری برای تجهیز شیلات استان گیلان خبر داد

ایرنا از سازمان شیلات كشور، 'حمزه رستم پور': این تسهیلات، علاوه بر 62 میلیون دلار اعتباری است كه برای سازمان شیلات ایران در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینكه تاكنون مبلغ یكصد میلیارد ریال از مجموع این اعتبار دریافت شده است، گفت: این مبلغ پس از برنامه ریزی در بخش های مختلف شیلات ایران توزیع می شود.

وی ادامه داد: تولید آبزیان در اول پیروزی انقلاب، 32 هزار تن بود كه این مقدار در سال 89 به 663 هزار تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینكه اشتغال زیربخش شیلات در اول پیروزی انقلاب 24 هزار نفر بوده است، اظهارداشت: در حوزه اشتغال شیلات طی سال گذشته، 186 هزار نفر مشغول به كار شده اند.

وی، صادرات بخش شیلات در ابتدای پیروزی انقلاب را 11 میلیون دلار و در سال جاری 165 میلیون دلار عنوان كرد.

وی، به گستردگی توسعه شیلات كشور طی سال های اخیر اشاره كرد و گفت: در شرایطی كه صید و صیادی در جهان رو به كاهش است، در ایران بیش از 70 بندر صیادی ساخته شده كه این امر، نشان دهنده رونق شیلات در كشور است.

معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات ایران با اشاره به وجود حدود 800 هزار منبع آبی در كشور افزود: فقط سه درصد این منابع آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

رستم پور با تأكید بر لزوم توسعه بیشتر شیلات گیلان ادامه داد: شیلات گیلان در گذشته از جایگاه بالایی برخوردار بوده است، اما متاسفانه به رغم توجهات مسئولان، هم اكنون این بخش در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

وی به موقعیت بالای گیلان در برخورداری از منابع آبی اشاره كرد و خاطرنشان كرد: برخورداری بیش از چهار هزار حلقه چاه، سد سپیدرود، بیش از 230 هكتار زمین كشاورزی، تالاب انزلی و امكان پرورش ماهیان خاویاری و ماهی در قفس از شرایط و امكانات خوب این استان در بخش شیلات است.

وی همچنین بر ضرورت تلاش بیشتر برای حفظ ذخایر، مكانیزه كردن تولید، ساماندهی بازار، توسعه صادرات، ایجاد كارخانه های فرآوری بومی سازی فرهنگ آبزی مصرفی و ایجاد بازارهای جدید در گیلان تاكید كرد.

رستم پور سرانه مصرف ماهی در كشور را 5/8 كیلوگرم و در استان گیلان 2/14 كیلوگرم عنوان كرد و افزود: به دلیل عدم فرهنگ سازی برای مصرف ماهی، این میزان مصرف بین نسل های جدید رو به كاهش است.

وی به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری (تجاری) در پنج سال آینده توسط كشورهای حاشیه دریای خزر اشاره كردو گفت: این زمان، فرصت مناسبی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان و بازگشت شیلات استان به دوران اوج خود است.

معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان شیلات ایران افزود: این سازمان آمادگی اعطای تسهیلات به منظور ایجاد و توسعه بازار عرضه ماهی در شهرستان های گیلان، توسعه پرورش ماهی در قفس، دومنظوره شدن پرورش ماهی و ایجاد مشاغل خانگی را دارد

دیدگاه خود را بیان کنید