آغاز انتقال مرجانهای چابهار/ 18 هزار مرجان دریایی جابجا می شوند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به منظور حفظ محیط زیست دریایی و جلوگیری از مرگ مرجان ها در طرح عمرانی توسعه اسکله شهید بهشتی عملیات انتقال 18 هزار مرجان دریایی در بندر چابهار آغاز شد.

خبرگزاری مهر، خسرو افسری در خصوص طرح نجات مرجانهای چابهار اظهار داشت: از آنجا که فعالیت های عمرانی در بستر دریا به مرجان ها صدمه می زند این موجودات از محل اسکله شهید بهشتی به نقطه ای از دریا در فاصله حدود پنج کیلومتری به محدوده آب های ساحلی منطقه آزاد چابهار انتقال می یابند.

وی گفت: یک گروه 12 نفره از غواصان خبره، جابجایی مرجان ها از اسکله شهید بهشتی به زیستگاه دیگری در آب های ساحلی مجاور هتل لیپار چابهار را بر عهده دارند تا این موجودات مفید و زیبا مجددا جانمایی شوند.

وی با اشاره به اکوسیستم مرجان ها افزود: این موجودات دریایی حکم جنگل های استوایی بارانی را در زیر دریا دارند و حیات و زیست آبزیان دریایی به زیستگاه های آنها بستگی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان داشت: 18 هزار مرجان مذکور از دو گونه سخت و نرم هستند که غواصان با رعایت همه مسائل ایمنی برای حفظ جان آنها و انتقالشان به محل مورد نظر، مسافت نسبتا طولانی را در زیر آب طی می کنند.

وی گفت: در صورت لزوم و نیاز مجدد بازهم نسبت به انتقال مرجان ها اقدام خواهد شد و در اجرای طرح های عمرانی به حفظ محیط زیست توجه می شود.

در این ارتباط یکی از اعضای تیم انتقال مرجان ها افزود: غواصان هر یک از مرجان ها را با دقت و به گونه ای که با اکسیژن موجود در هوا تماس پیدا نکند، به نقطه ای دیگر انتقال می دهند.

محسن مستقیمی اظهار داشت: اکسیژن موجود در هوا باعث آسیب و حتی مرگ مرجان می شود بر این اساس غواصان فاصله حدود پنج کیلومتری را در زیر سطح آب دریا برای انجام کار انتقال طی می کنند.

وی گفت: در محل جدید استقرار مرجان ها، بلوک های سیمانی توسط غواصان به زیر آب برده می شود تا این موجودات داخل آن جانمایی شده و با جریان آب همراه نشوند و بتوانند در زیستگاه جدید خود مستقر شوند.

وی افزود: مرجان ها خواص زیادی برای حفظ زیست دریا دارند و تجمع آنها در یک مکان مشخص باعث شفافیت آب و کاهش کدورت می شود و در آن محل آب دریا مانند آیینه می درخشد

دیدگاه خود را بیان کنید