افزایش 24 درصدی صید انواع ماهیان استخوانی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

مدیركل شیلات استان گیلان گفت: صید انواع ماهیان استخوانی در نیمه دوم آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این استان 24 درصد افزایش داشته است

ایرنا از سازمان شیلات ایران، 'حجت سعیدی' افزود: در این مدت مجموع صید شركت تعاونی های پره 150 هزار و 794 كیلوگرم بوده كه این میزان صید با توجه به كاهش تعداد شركت های فعال از55 به 49 مورد و تعداد دفعات پره كشی در دریا از یك هزار و 345 به 801 مرحله، افزایش خوبی را در میزان صید نشان می دهد.

وی ادامه داد: طی سال جاری 17 قفس پرورش ماهی در مناطق ساحلی دریای 9 شهرستان گیلان برای توسعه طرح پرورش ماهی در قفس مستقر خواهد شد.

وی ظرفیت تولید ماهی در مجموعه این قفس ها را 200 هزار تن عنوان كرد و اظهارداشت: با اجرای این طرح و توسعه قفس های پرورش ماهی برای 20 هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

مدیركل شیلات استان گیلان اجرای این طرح را جهشی در سال جهاد اقتصادی از نظر تولید و اشتغال در استان دانست و گفت: پس از سپری شدن دوره پایلوت ( دو سال ) نسبت به توسعه، ترویج و تعمیم این قفس ها اقدام خواهد شد.

سعیدی از فیل ماهی و ماهی آزاد به عنوان ماهیان مورد استفاده برای پرورش در قفس نام برد و افزود: این نوع از ماهیان گونه های مقاوم در دریا هستند.

مدیركل شیلات گیلان با تاكید بر مزایای متعدد این طرح نسبت به طرح های مزارع خاكی از جمله افزایش تولید و اشتغال، كاهش میزان آلودگی و نبود مشكل محدودیت آب و سوخت اظهارداشت: هزینه اجرای این طرح در دریا 40 درصد نسبت به طرح های مزارع خاكی كمتر است.

سعیدی، نبود محدودیت زمین و آب، افزایش كیفیت گوشت، استفاده ماهیان دیگر از پسماندهای غذایی این ماهیان را از دیگر مزایای این طرح نسبت به مزارع خاكی برشمرد. وی تصریح كرد: اجرای طرح پرورش ماهی در قفس ضمن ایجاد اشتغال موجب حفظ ذخایر ماهیان دریایی، كاهش شیوع بیماری ها، كاهش میزان آلودگی آب، ساماندهی صیادان و جلوگیری از بهره وری غیرمجاز از دریا می شود.

وی، همچنین حفاظت بیشتر از ماهیان دریایی، كاهش هزینه سرمایه گذاری، افزایش تولید در واحد سطح، استفاده از غذاهای طبیعی و افزایش كیفیت گوشت را از دیگر مزایای اجرا و توسعه این طرح ذكر كرد

دیدگاه خود را بیان کنید