قيمت آبزيان در ايران40 درصد قيمت آبزيان در اتحاديه اروپا

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

مديركل دفتر بهبود كيفيت و توسعه‌ي بازار آبزيان ميانگين قيمت انواع آبزيان در كشورمان را چهار هزار و 130 تومان عنوان كرد و اظهار داشت : اين قيمت 40 درصد نرخ آبزيان در كشور‌هاي اروپايي است.

عيسي گلشاهي در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طي 9 ماهه امسال 28 هزار تن انواع آبزيان به ارزش 96 ميليون دلار صادر شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزايش داشته است.

به گفته وي دو هزار و 248 تن از ميزان صادرات به ارزش 107 ميليون دلار مربوط به ميگو بوده كه نسبت به سال گذشته 74 درصد از نظر وزني و 89 درصد از نظر ارزشي رشد داشته است.

عيسي گلشاهي خاطرنشان كرد: بيشترين ميگو به كشور‌هاي امارات، كويت، لبنان، كره جنوبي و اتحاديه‌ي اروپا صادر شده است. همچنين بيشترين بازار هدف انواع آبزيان كشور‌هاي چين، تايلند و استراليا است.

مديركل دفتر بهبود كيفيت و توسعه‌ي بازار آبزيان گفت: بيشترين ميزان صادرات آبزيان مختص ماهيان گرمابي به وزن 20 هزار تن و ارزش 72 ميليون دلار به كشور عراق بوده است كه 10 درصد از نظر ارزشي نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وي با اشاره به صادرات 44 هزار و 500 تن آبزيان به ارزش 160 ميليون دلار در سال گذشته، پيش‌بيني كرد: امسال صادرات آبزيان به 200 ميليون دلار افزايش يابد.

عيسي گلشاهي با اشاره به مصرف سرانه‌ي هشت و نيم كيلو گرم آبزيان در كشور، گفت: طي برنامه‌ي پنجم توسعه بايد مصرف سرانه‌ي آبزيان به 13 كيلوگرم برسد كه در اين راستا فرهنگسازي و آموزش طبخ آبزيان ضروري است و از طريق صدا‌وسيما آغاز شده است. همچنين بايد عرضه‌ي محصولاتي كه مصرف راحت‌تري دارند افزايش يابد.

به گفته‌ي وي با توجه به اين‌كه مردم مرغ و گوشت را دائم مصرف مي‌كنند از نوسان قيمتي آن مطلع هستند اما با توجه به اينكه آبزيان در سبد مصرفي مردم نقش كم‌رنگ‌تري دارد، در هر زمان مبلغ آن براي مصرف‌كنندگان بالا به حساب مي‌آيد.

مديركل دفتر بهبود كيفيت و توسعه‌ي بازار آبزيان تصريح كرد: از ماهي ساردين و كيلكا كيلويي 500 توماني تا ماهي دريايي حلواسفيد كيلويي 18 هزار توماني در بازار مصرف وجود دارد اما متاسفانه مصرف‌كنندگان به دنبال محصولات خاص هستند كه هم قيمت بالايي دارد و هم باب تخلف و تقلب را بيشتر مي‌كند. لذا توصيه مي‌شود مردم انواع آبزيان را تهيه كنند.

به گفته وي ميانگين قيمت انواع آبزيان در كشور ما چهار هزار و 130 تومان است كه اين قيمت 40 درصد نرخ آبزيان در كشور‌هاي اروپايي است.

گفتني است، مصرف سرانه‌ي آبزيان در كشور‌هاي اروپايي 22 كيلوگرم است، اما در كشور ما علي‌رغم ساحلي‌بودن و پرورش انواع گونه‌هاي آبزيان مصرف سرانه‌ي كمتر 9 كيلوگرم است و به دليل نداشتن بازار مصرف ميزان زيادي از آبزيان دريايي و پرورشي كشورمان صادر مي‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید