گزارش مکتوب ... الزامات ساماندهي تعاوني هاي صيادي

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۲ بازدید

واحد مرکزی خبر: الزامات ساماندهی تعاونی های صیادی افزایش تعداد تعاونی های صیادی در 2 دهه اخیر به اصلی ترین مشکل صیادان استان های شمالی به ویژه گیلان تبدیل شده است . گیلان به سبب برخورداری از دریای خزر از مهمترین مناطقی است که برای صید و صیادی مناسب بوده است و صیادی در این استان قدمتی دیرینه دارد .

وجود حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی در گیلان فرصت صید و صیادی را برای بسیاری از ساحل نشینان ، از گذشته های دور فراهم کرده است .

بر اساس آمار اداره کل شیلات گیلان ، این استان هم اکنون 57 تعاونی صید با 5 هزار و 700 صیاد دارد در حالی که گیلان توان فعالیت مناسب حدود 20 تعاونی صیادی را دارد . اما افزایش تعداد تعاونی های صیادی که افزایش جمعیت صیادان را در پی دارد به مرور سبب افزایش صید و کاهش ماهیان خزر و در نتیجه کاهش درآمد صیادان و در بعضی مناطق ورشکستگی تعاونی ها شده است . محمد زارعی که 30 سال به صیادی مشغول است ، می گوید : از آغاز فصل صید امسال یعنی مهرماه تا امروز فقط 50 هزارتومان درآمد داشتم در حالیکه 20 سال پیش دست کم 6 برابر این رقم درآمد داشتم . رضا مجنون نیزکه خود مدیر شرکت تعاونی صیادی شهدای بشمن انزلی است ، با ابراز نگرانی از تعداد زیاد تعاونی ها و نزدیکی آنها به یکدیگر می گوید : نزدیکی تعاونی ها به یکدیگرامکان صید مناسب را ازبین برده و یکی ازدلایل کاهش صید شده است . وی می افزاید : برای مثال در2 طرف تعاونی صیادی ما با فاصله حدود 500 متر 2 تعاونی دیگر نیز فعالند ، معلوم است که دیگر ماهی ای در دریا باقی نمی ماند که صید کنیم . اما افزایش بیش ازحد تعاونی های صیادی در بسیاری از شهرهای ساحلی گیلان منجر به ورشکستگی و تعطیلی آنها و بیکاری تعداد زیادی از صیادان شده است .

به گفته نایب رئیس اتحادیه تعاونی های صیادی کشور اکنون 17 تعاونی صیادی در گیلان تعطیل است . آقای رمضانی می افزاید : براساس استاندارد ، فاصله هر تعاونی صیادی از دیگری باید از 2 طرف در مجموع پنج کیلومتر باشد درحالیکه در سواحل خزر این فاصله نادیده گرفته شده و در بعضی مناطق به ویژه درگیلان به یک کیلومتر رسیده و آنچه از این تراکم برجا مانده است چیزی جز تورهای خالی که نصیب صیادان می شود ، نیست ، چرا که بهم پیوستگی تعاونی های صیادی به گفته صیادان سبب جارو شدن دریا شده است . وی که مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی گیلان نیز هست ، به پیگیری های مسئولان در سال های اخیر برای تعدیل تعاونی های صیادی اشاره و خاطرنشان می کند : در دور دوم سفر رئیس جمهور به گیلان در سال 87 ، طرح جامع صید و صیادی در خزر به تصویب رسید که ساماندهی و تعدیل تعاونی های صیادی یکی از بندهای این مصوبه است . آقای رمضانی با گلایه از تاخیر اجرای این طرح می گوید : بالاخره آبان ماه امسال هیئت وزیران طرحی را به تصویب رساند که در آن مقرر شد 62 میلیون دلار برای تعدیل و ساماندهی تعاونی های صیادی دراختیار وزارت جهاد کشاورزی قرارگیرد . نائب رئیس اتحادیه تعاونی های صیادی کشور می گوید : با این اعتبار باید 50 تعاونی صیادی با 2 هزارو76 عضو درگیلان، 13 تعاونی صیادی با 142 عضو در مازندران و سه تعاونی صیادی با 37 عضو درگلستان ساماندهی و یا تعدیل شوند تا با کاهش جمعیت صیادی ، دریا نفسی تازه کند و صید نیز اقتصادی شود . اما چرا تعداد تعاونی های صیادی در گیلان بیش از ظرفیت ، ایجاد شده که امروز با این مشکلات مواجهیم؟ این سوالی است که خبرنگار ما برای یافتن پاسخ آن به مدیر کل شیلات گیلان مراجعه کرد .

آقای سعیدی علت افزایش تعاونی های صیادی را فشار نمایندگان دور پنجم مجلس در برنامه دوم توسعه یعنی سالهای 74 تا 78 به بهانه ایجاد شغل عنوان می کند و می افزاید : پیش از سال 74 در سواحل گیلان 31 تعاونی صید با حدود 2 هزار و 300 صیاد فعال بود که ناگهان این تعداد به 75 تعاونی با 5 هزار و 700 عضو رسید . وی وضع فعلی صیادان گیلانی را بغرنج و شرایط صیدشان را سخت تر از صیادان 2 استان شمالی دیگر می داند و می افزاید:بیش از نیمی از 11 هزار صیاد استان های شمالی در سواحل گیلان مشغول به کارند ، این درحالیست که از حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی گیلان فقط 150 کیلومتر برای صید مناسب است . مدیرکل شیلات گیلان اضافه می کند:درطرح تعدیل و ساماندهی تعاونی های صیادی بیشترین تعداد صیادان یعنی 2 هزار و 76 نفر باید در گیلان از چرخه صیادی خارج شوند .

آقای سعیدی با اشاره به ضرورت ساماندهی تعاونی های صیادی درگیلان می گوید : اگرچه از 62 میلیون دلاری که دولت برای تعدیل و ساماندهی این تعاونی ها درنظر گرفته حدود 45 میلیون دلار سهم گیلان است اما اگر بخواهیم این طرح را به طورکامل اجراکنیم به حدود 40 میلیارد دلار دیگر نیاز داریم ، ضمن اینکه همان اعتبار اولیه یعنی 62 میلیون دلار هنوزتخصیص نیافته است . معاون صید و بنادر صیادی گیلان هم با اشاره به مقرون به صرفه نبودن صیدو سرگردانی صیادان که تورهای خود را این روزها از خزر خالی به ساحل می کشند ،بر اجرای هرچه سریع ترطرح تعدیل و ساماندهی تعاونی های صیادی تاکید می کند . آقای محبوب با اشاره به اینکه هر شرکت تعاونی صیادی باید در هر فصل صید که 6 ماه است ، دست کم 40 تن صید داشته باشد ، می گوید : اکنون از 75 تعاونی صیادی در گیلان فقط 20 تعاونی صید اقتصادی دارند ، 38 تعاونی زیر40 تن صید می کنند و 17 تعاونی هم به علت غیراقتصادی بودنِ صید تعطیل هستند . وی اضافه می کند : حال با توجه به ضرورت اجرای طرح تعدیل تعاونی های صیادی و تلاش برای تخصیص هرچه سریعتر62 میلیون دلاری که قرار است با تصویب هیئت وزیران در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد ، همه مسئولان دست به دست هم داده اند تا در پایان فصل صید کنونی ( اواخر فروردین 91 ) بتوانند این مبلغ را دریافت و طرح را به موقع اجرا کنند . استاندار گیلان به دنبال پیگیری های مکرر خبرنگار واحد مرکزی خبر در پاسخ به این سوال که بالاخره کی اعتبار مورد نظر به گیلان می رسد؟ می گوید: این مبلغ به حساب معاونت برنامه ریزی و راهبردی دفتر ریاست جمهوری واریز شده که در تلاشیم این اعتبار را جذب کنیم .

آقای سعادتی می افزاید : نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی و معاونان خود را نیز برای به ثمر رسیدن همه تلاش ها در زمینه جذب هرچه سریعتر اعتبار مورد نظر بسیج کرده ام . استاندار گیلان قول داده است برای دریافت این مبلغ و استمرار پرداخت آن برای جبران کسری اعتبار مورد نظر برای تعدیل و ساماندهی تمام تعاونی های صیادی غیر اقتصادی ، تمام تلاش خود را بکار گیرد تا شاید تا پایان فصل صید امسال سواحل خزر از انبوه جمعیت صیادی خالی شود و دریا جانی دوباره بگیرد

دیدگاه خود را بیان کنید