افزایش شوري آب خلیج‌فارس موجب استرس جانداران می شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

مدیر بخش اكولوژی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت :افزایش شوری آب خلیج‌ فارس موجب استرس جانداران می شود و در حال حاضر از نظر كارشناسان ، موضوع شوری آب به یك عامل تعیین‌كننده در تخریب اكوسیستم‌ و جانداران خلیج فارس تبدیل شده است.

روابط‌ عمومي سازمان زمین ‌شناسي و اكتشافات‌ معدني كشور، ' حسین نگارستان ' در همایش ' تغییر اقلیم در ایران ' گفت : خلیج ‌فارس یك دریای كم عمق است كه آب آن تحت‌ تأثیر آب‌های ورودی از دریای ‌عمان و اروند رود، تبخیر و شوری زیاد آب ، جریان‌های جزر و مد، فعالیت‌های نفتی، كشتیرانی، صید و صیادی، ساخت ‌و سازهای ساحلی و گردشگری است.

به گفته وی تغییر اقلیم در خلیج‌ فارس می‌تواند باعث كاهش ورود آب شیرین، افزایش شوری آب، افزایش سطح آب دریا، تغییر در اسیدیته آب و افزایش توالی و شدت توفان‌ها شود.

نگارستان اظهار داشت: ورود آب شیرین به خلیج‌ فارس به‌ طور طبیعی كاهش شوری آب دریا، افزایش ورود مواد مغذی و حاصلخیزی دریا، افزایش پلانكتون‌ها، افزایش ورود مواد معلق و رسوب‌گذاری در دریا و در نتیجه تشكیل برخی از اكوسیستم‌ها و ایجاد جریان‌های كم‌شور دریایی را به همراه دارد.

وی یادآور شد : از این رو افزایش شوري آب خلیج‌فارس می‌تواند یك عامل تعیین‌كننده در تخریب اكوسیستم‌های مرجانی، علف‌های دریایی، جنگل‌های حرا و بسیاری از جانداران خلیج فارس باشد .

مدیر بخش اكولوژی موسسه تحقیقات شیلات گفت: افزایش سطح آب خلیج فارس قسمت‌های كم شیب ساحلی را از بین خواهد برد و در نتیجه نابودي سواحل باعث نابودی اكوسیستم‌های وابسته به این سواحل مثل تالاب‌های ساحلی و سواحل گلی مي‌شود.

وي تغییر رابطه خورها با دریا به دلیل زیر آب رفتن ناحیه مصبی آنها و در نتیجه نابودی قسمت عمده جنگل‌های حرا و سواحل نرم خورها را به عنوان عواقب دیگر افزایش سطح آب خلیج‌فارس یاد كرد.

به گفته وی گردآوری اطلاعات لازم، برآورد تغییرات احتمالی در محیط خلیج فارس، ارزیابی اثرات این تغییرات بر اكوسیستم‌ها و جانداران خلیج فارس، تدوین یك برنامه عمل ملی برای مقابله با تغییرات منفی و استفاده از تغییرات مثبت در خلیج فارس و برنامه‌ریزی برای اجرای این برنامه عمل ، از جمله برنامه‌هاي پیش‌روي ماست

دیدگاه خود را بیان کنید