مشاهده کشند قرمز در آبهاي خليج فارس و درياي عمان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

واحد مرکزی خبر پدید کشند قرمز بار دیگر در سواحل دریای عمان و خلیج فارس مشاهده شد. رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : بر اساس مشاهدات ماهواره ای این پدیده در سواحل جاسک ، هرمز ، بندرعباس ، بندرلنگه و پارسیان شکوفا شده است . مرتضوی افزود : تاکنون مرگ و میر آبزیان بر اثر این پدیده مشاهده نشده است. وی گفت : میزان سلولهای عامل بروز پدیده کشند قرمز در هر لیتر تاکنون تراکم سنجی نشده است. رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان افزود : گونه شکوفا شده نوب تیلا از گونه های بومی خلیج فارس و گسترش آن از شرق به غرب است .

شکوفایی پدیده کشند قرمز نخستین بار مرداد سال 87 در خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد که عامل آن نوعی جلبک به نام ککلودینیوم بود که بر اثر آن 34 تن ماهی در حوزه هرمزگان در آبهای خلیج فارس و دریای عمان تلف شدند . این پدیده خسارتهای سنگینی به تاسیسات آب شیرین کن و صنعت شیلات ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کرد . تاکنون20 گونه شکوفایی جلبکی در خلیج فارس و دریای عمان دیده شده که مهمترین شکوفایی کشند قرمز با عامل ککلودینیوم است . رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : محققان این پژوهشکده تحقیق روی این پدیده را آغاز کرده اند و در صورت پایداری آن مبارزه با این پدیده آغاز می شود .

اگر سلولهای عامل این پدیده از 300 هزار در لیتر فراتر رود شکوفایی جلبکی رخ می دهد . شکوفایی جلبکی علاوه بر مرگ و میر آبزیان ، چرخه اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان را هم دچار اختلال کرده است . مرتضوی مهمترین علت شکوفایی پدیده جلبکی در خلیج فارس و دریای عمان را ورود فاضلاب به این آبها دانست و گفت تاکنون با این پدیده مبارزه فیزیکی می شد اما مبارزه امسال به صورت بیولوژیک در دستور کار قرار گرفته است . رس پاشی یکی از مبارزه های فیزیکی بود که تنها روی عامل ککلودینیوم تاثیر گذار بود اما امسال از باکتری و موجودات بومی که از عاملهای شکوفایی جلبکی تغذیه می کنند برای مبارزه بیولوژیک استفاده شد. کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی بر اثر رشد پلانکتونها به وجود می آید و بر اثر آن رنگ آب دریا قرمز و یا کدر می شود . از مرگ این جلبک ها توده های ژله ای تشکیل و با رسوب در آبشش آبزیان باعث مرگ آنها می شود.

از تجزیه این توده های ژله ای گاز متان و آمونیاک بوجود می آید که باعث انتشار بوی نامطبوع و آزار دهنده ای می شود

دیدگاه خود را بیان کنید