چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیهای سردابی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۲ بازدید

چهارمحال و بختیاری به واسطه داشتن چشمه سارها، قناتها و رودخانه های جاری در این استان و استفاده مناسب از این ظرفیت توانسته به قطب تولید ماهیهای سردابی کشور تبدیل شود

خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری ازجمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرینویچ قرار دارد.

این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.

این استان به دلیل تنوع آب و هوایی نواحی موجود و تغییرات بسیار زیاد ارتفاع از شرایط اقلیمی متنوع برخوردار است ومیانگین بارش سالانه ( برف و باران ) از یک هزار و 600 میلی متر در پر بارش ترین نقاط (ارتفاعات زردکوه ) و 298 میلی متر در کم بارش ترین قسمتها ( سامان ) متغیراست.

استان چهارمحال وبختیاری یکی از مرتفع ترین مناطق کشوراست و به همین دلیل جزو نقاط سردسیرو پربارش کشور نیز محسوب می شود

بخش وسیعی از استان را سلسله جبال زاگرس از شمال غربی به طرف جنوب شرقی پوشانده است و بخش دیگر این استان را جلگه هایی تشکیل میدهد که شامل مزارع سبز و خرم و باغهای نسبتا وسیع است.

استان چهارمحال و بختیاری حوزه آبریز دورودخانه بزرگ کشور(کارون ، زاینده رود) است، وجودیک هزار و 296 دهنه چشمه ، 780 رشته قنات ، سه هزار و 12 حلقه چاه، 20 رودخانه و دوتالاب مهم از دیگر منابع مهم ارزشمند و غنی این خطه است.

با توجه به توانمندیهای این استان و انجام برنامه ریزی صحیح امکان تولید سالیانه حداقل افزون بر35 هزار تن ماهی سرد آبی در استان وجود دارد.

مدیریت امور شیلات و آبزیان استان چهار محال و بختیاری با تلاش و کوشش فراوان توانسته با اتخاذ تمهیدات لازم و هدایت مؤثر متقاضیان فعال در زمینه شیلات، تولیدات شیلات استان در زمینه پرورش ماهیان سرد آبی در سالهای گذشته افزایش دهد و هم اکنون نیز توانسته رتبه اول تولید را در سال 90 به خود اختصاص دهد

ماهی قزل آلای تولید این استان از کیفیت بالایی برخوردار است وتوانسته در کلانشهرهای کشور همچون تهران و اصفهان معروفیت و محبوبیت خاصی پیدا کند.

در شهر تهران ماهی قزآلای این استان با نام شهرکرد معروف شده و قیمت آن نیز بالاتر است.

16 هزار و150 تن ماهی در چهار محال و بختیاری در سال جاری تولید شد

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میزان ماهی تولید شده در این استان درسال جاری 16 هزار و 150 تن است.

اسماعیل پیرعلی افزود: با تولید این میزان ماهی در این استان، امسال نیز رتبه نخست تولید ماهی به این استان اختصاص یافت.

وی بیان داشت: مزرعه داران این استان در سال گذشته افزون بر 14هزار و 250 تن ماهی سردابی تولید کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر ماهیان سردابی چهارمحال و بختیاری از نوع قزل آلای رنگین کمان است، تصریح کرد: 80 درصد از ماهی این استان در بازار تهران به فروش می رسد.

پیر علی افزود: بیش از300مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی بیان داشت: شهرستان اردل این استان یکی از شهرستانهای استان چهار محال و بختیاری است که بیشترین ماهی را در این استان تولید می کند

دیدگاه خود را بیان کنید