3 میلیون تن بجه ماهی در زنجان پرورش یافته است

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۷ بازدید

3 میلیون تن بجه ماهی در زنجان پرورش یافته است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه بیش از 3.5 میلیون قطعه، بچه ماهی سردآبی و گرم آبی در مزارع آبزی پروری پرورش یافته اند.
محمود صیاد بورانی افزود: آبزی پروری یکی از فعالیت های اقتصادی مناطق روستایی است که فرصتی برای کاهش فقر، ایجاد اشتغال، معیشت، خانواده ، کاهش استفاده بی رویه از منابع آبی و کودهای شیمایی و ارتقاء امنیت غذایی است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 9 هزارو 500 تن انواع ماهی برداشت شده،اظهار داشت:7 هزار و 316 تن ماهی قزل آلا و مابقی از ماهیان گرمابی بوده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان تعداد مراکز شیلاتی کشور را 32 مرکز اعلام کرد و افزود: مرکز شیلات استان زنجان رتبه 12 را در تولید ابزی دارد.

صیاد بورانی میزان آبزی صادر شده از استان زنجان را 3 هزار و 500 تن اعلام کرد و گفت: از این میزان 3 هزار و 200 تن به استان های اردبیل،آذربایجان،قزوین،تهران و گیلان و 300 باقی مانده به سلیمانیه عراق صادر شده است.

وی، به آموزش چهره به چهره کشاورزان اشاره کرد و افزود: آموزش در این زمینه هاباعث توسعه تولید آبزی در استان می شود و در این راستا هر ماه کلاس تئوری و عملی آبزی پروری در مرکز استان و شهرستانها برای افرادی که ثبت نام کرده اند برگزار می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، گفت: در چند سال اخیر افراد بیشتری در این مرکز تحت آموزش آبزی پروری قرار گرفتند.

صیاد بورانی گونه شاخص ماهیان سردآبی ماهی قزل آلا و گونه شاخص ماهیان گرم آبی انواع کپور ماهیان را کپور علفخوار، کپور نقره ای، کپورسرگنده و کپور معمولی عنوان کرد.

وی گفت: تامین ماهی سالم و ارگانیک از سیاست های شیلات استان بوده که تامین بچه ماهی سالم و بهداشتی به منظور جلوگیری از خوراندن آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان تصریح کرد: باوجود تنوع آب و هوايی، وجود منابع آبی مستعد، مطالعه پتانسيل های آبزی پروری استان، زنجان توليد انواع آبزيان با امكانات موجود را دارد و بیش از این هم تولید آبزی در استان رشد خواهد کرد.

صیاد بورانی یادآور شد: با احداث كارخانه های محصولات جنبی، توسعه بخش فرآوری و سالن های نگهداری آبزيان، احداث كارخانه توليد خوراک آبزيان و توسعه فعاليت های صيد و صيادی در استان، تولید آبزی سالانه به 100 هزار تن خواهد رسید.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در ادامه مصرف ماهی را در وعده غذایی بسیار مفید دانست و گفت: ماهی سرشار از ویتامین و فسفر بوده و ارزش غذایی به مراتب بالاتر از گوشت قرمز دارد.

صیاد بورانی تصریح کرد: با اخذ استاندارد ISO كنترل كيفيت توسط دامپزشكی كشور صادرات انواع آبزيان به كشورهاي اروپايي نيز به خوبی در حال انجام است.

وی به برنامه های این مرکز در سالجاری اشاره کرد و یادآورشد: توسعه تولید آبزی در استان در دستور کار است و تلاش می کنیم با برگزاری کلاس های آموزشی جدید آبزی پروری،گونه های سریع رشد را در آبزیان داشته باشیم
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید