آلودگي خليج فارس معيشت صيادان را تهديد مي کند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

آلودگي خليج فارس معيشت صيادان را تهديد مي کند

قائم مقام اتحاديه صيادان سراسر کشور با بيان اينکه 45 هزار صياد بوشهري دچارمشکلات معيشتي و درآمدي هستند خاطر نشان کرد: از اين تعداد حدود 30 هزار نفر بصورت حرفه اي به صيادي اشتغال داشته و مابقي به عنوان شغل دوم مشغول به اين کار هستند.
محمد کارگر در گفتگو با ايلنا ضمن اشاره به اينکه يک چهارم جمعيت استان بوشهر وابسته به صنعت دريايي هستند، اظهار داشت: افزايش اکتشافات مواد نفتي و گازي در بستر دريا و سرازير شدن فاضلابهاي شهري و کارخانجات صنعتي و شيميايي و... باعث ايجاد آلودگي آبها و بعضا بيماري هاي پوستي لاعلاج براي صيادان و همچنين از بين رفتن آبزيان شده است. مدير عامل اتحاديه صيادان بوشهر با عنوان اين مطلب که شغل صيادي جز» مشاغل سخت و زيان آور محسوب نمي شود ادامه داد: به جهت سختي کار صيادان و اينکه روزهاو ماه هاي زيادي را بايد در دريا با مشکلات سپري کنند اين امر باعث پيري زودرس آنان شده و صيادان حداکثر با 15 سال صيادي ديگر توان کار کردن ندارند. وي با اشاره به مشکلات ناشي از کمبود سوخت شناورهاي صيادي در استان بوشهر گفت: کمبود سوخت صيادي (شامل بنزين و نفت و گاز و گازوييل) نقش مهمي در فعاليت صيادان دارد که بايد براي اين بخش از مشکلات صيادان نيز فکري اساسي کرد. وي يادآور شد: کمبود سوخت قدرت ريسک درياروي صيادان را کاهش مي دهد و اين امر اقتصاد صيادي را تهديد مي کند. کارگر در خصوص وضعيت معيشتي صيادان نيز گفت: با توجه به اينکه بخش عظيمي از صيادان استان ورشکسته شده اند وضعيت معيشتي خوبي ندارند و ميزان درآمد ماهانه آنان به صورت سهميه اي است، يعني هر چقدر درآمد شناور بيشتر باشد، حقوق صياد تعيين مي شود و ممکن است در بعضي از ماه هاي سال اصلا درآمدي نداشته باشند. او ادامه داد: متاسفانه صيادان به علت انقطاع در بيمه تامين اجتماعي و اينکه حق بيمه به طور کامل پرداخت نمي شود هيچ وقت بازنشسته نمي شوند چرا که در حال حاضر درآمد صيادي جوابگو و به صرفه نيست و صياد ناچار است از يک شناور به شناور ديگر رفته تا کسب درآمد کند و اين جابجايي ها باعث مي شود که بيمه ي ثابت و کاملي نداشته باشند.
رييس اتحاديه صيادان استان بوشهر افزود: برغم اينکه دولت سهميه سوخت براي صيادان در نظر گرفته است ولي متاسفانه برخي از متوليان در شيوه جذب و توزيع سوخت کوتاهي مي کنند که اين امر منجر به برگشت سهميه تعيين شده و کاهش سوخت مي شود و همين امر مشکلاتي را براي صيد و صيادي در استان به وجود مي آورد.
او با انتقاد از درياباني استان بوشهر که وظيفه کنترل شناورها و امنيت آنان را يه عهده دارد عنوان کرد: درياباني بوشهر مبالغي بين100 تا 200 هزار تومان تحت عنوان ساماندهي شناورها از صيادان دريافت مي کند که اين مورد با توجه به کاهش منابع دريايي مورد اعتراض صيادان است و جامعه صيادي خواستار حذف مبلغ فوق هستند. کارگر در خاتمه با بيان اينکه زير ساختهاي منابع دريايي و صيادي جنوب کشور خوب نيست اظهار داشت: صيد و صيادي از زير مجموعه هاي بخش کشاورزي محسوب مي شود که مي تواند باعث اشتغال زايي فراوان شده و مي طلبد جهت تجديد حيات جامعه صيادي به عنوان قشر مولد و کارآفرين جامعه مورد توجه مسئولان قرار گيرد

دیدگاه خود را بیان کنید