تهیه ماهی قرمز فقط از مراکز عرضه مجاز

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۴ بازدید

تهیه ماهی قرمز فقط از مراکز عرضه مجاز

مسئول اداره طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: شهروندان کرمانی ماهی قرمز را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند

خبرگزاری فارس از کرمان، آمنه زینلی بعد از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: ماهی قرمز نخستین ماهی است که توسط انسان در خانه نگهداری می‌شود.

وی افزود: ماهی قرمز را نباید از فروشندگانی که آن را به صورت متراکم و در محل و شرایط نامناسب نگهداری می‌کنند، خریداری کرد.

زینلی ابراز داشت: ماهی قرمز به طور طبیعی 12 تا 20 سال عمر می‌کند و به دلیل اینکه این ماهی در شرایط نامناسب نگهداری قرار می‌گیرد، عمر کوتاهی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد آسیب‌پذیر می‌شود، عنوان کرد: بهترین دما برای نگهداری این ماهی 10 تا 25 درجه سانتیگراد است.

زینلی گفت: علاوه بر آن که دمای محیط ماهی قرمز نباید دچار تغییرات ناگهانی شود، نور کافی نیز باید برای این موجود تأمین شود.

وی با اشاره به این که ماهی قرمز نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد، افزود: نور مستقیم آفتاب موجب سوختگی پوست ماهی، نوسان میزان اکسیژن و نیز رشد جلبک‌ها بر روی دیواره آکواریوم می‌شود.

زینلی تصریح کرد: هرچه تراکم ماهی‌ها بیشتر باشد، اکسیژن آنها کمتر و استرس ماهی‌ها بیشتر و رقابت ناسالم برای غذا نیز در بین ماهی‌ها ایجاد می‌شود.

رئیس اداره طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: ظرف نگهداری ماهی قرمز نیز نباید مرتب جا‌به‌‌جا شود و این ظرف باید در مکانی ثابت قرار گیرد.

وی افزود: افرادی که ماهی قرمز را خریداری کرده‌اند در صورتی که قصد اضافه کردن آن به تعداد ماهی‌های آکواریوم خود را دارند، باید آن را دو هفته قرنطینه کرده و سپس به آکواریوم اضافه کنند.

زینلی گفت: آب ماهی نیز باید 48 ساعت قبل در درون یک ظرف دهانه گشاد نگهداری و کلر‌زدایی شود.

وی خاطرنشان کرد: غذای ماهی قرمز باید از نوع کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات باشد و در هر روز دو بار برای مدت یک تا دو دقیقه به آنها داده شود.

زینلی به رفتارهای غیرطبیعی ماهی اشاره و تصریح کرد: آمدن به سطح آب، شنای غیر طبیعی، تنفس سخت و سریع، شنا کردن در سطوح پایین، باقی ماندن بدون تحرک در کف آب، شنای عمودی،‌ کم‌رنگ شدن پوست، ‌خونریزی در آبشش، تورم شکم، کدورت و بیرون زدگی چشم‌ها و لکه‌های پوستی از جمله علایم بیماری در ماهی‌ها است.

وی افزود: ‌افراد حساس و نیز افراد دارای سابقه آلرژی باید از دست زدن به ماهی خودداری کرده و همه افراد باید پس از دست زدن به ماهی یا تنگ آب ماهی بلافاصله دست خود را با آب و صابون شست‌و‌شو دهند.

زینلی ‌با تأکید بر خودداری از رها کردن ماهی قرمز در آب رودخانه‌ها و تالاب‌ها‌ عنوان کرد: این ماهی‌ها را باید در مکان‌های اعلام شده از سوی شهرداری، رهاسازی کرد.

وی گفت: شهروندان کرمانی ماهی قرمز را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند

دیدگاه خود را بیان کنید