صادرات 178 ميليون دلار انواع آبزي در سال گذشته

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

صادرات 178 ميليون دلار انواع آبزي در سال گذشته

مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و بازار آبزيان از صادرات 41 هزار تن انواع محصولات آبزي طي 11 ماهه سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 90 حدود 178 ميليون دلار انواع آبزيان به كشورهاي امارات، كويت، عراق،عمان، تايلند و چين صادر شده است.

عيسي گلشاهي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اين ميزان صادرات از نظر ارزشي 12 درصد و از نظر وزني 11 درصد نسبت به سال 89 افزايش يافته است.

به گفته گلشاهي 82 درصد از صادرات صورت گرفته در سال گذشته مربوط به انواع ماهي پرورشي بوده است.

مديركل دفتر بهبودكيفيت، فرآوري و بازار آبزيان گفت: سال گذشته سه هزار و 400 تن ميگو پرورشي به ارزش 17 ميليون دلار به امارات،‌كويت، لبنان، استراليا و اتحاديه اروپا صادر شده است.

وي درباره كاهش پرورش ماهي گرمابي و كاهش صادرات آن به دليل مطلوب نبودن وزن ماهي، اظهار كرد: توليدات ماهيان گرمابي عمدتا به موقعيت آب و هوايي وابسته است و با توجه به اينكه در برخي مزارع وزن ماهي كاهش يافته، ممكن است توليد كاهش داشته باشد و به وزن مطلوب نرسيده باشند اما در مجموع گزارشي از افت توليد ماهيان گرمابي نداشته‌ايم و صادرات انواع ماهيان پرورشي نسبت به قبل افزايش يافته است.

اين درحالي است كه مديرعامل اتحاديه ماهيان گرمابي از كاهش صادرات به 18 هزار تن در سال جاري خبر داده و گفته است: به دليل مشكلات در تامين به موقع نهاده‌ها، محصول به وزن مطلوب و بازارپسند صادراتي نرسيده است لذا ميزان صادرات در سال 90 از 30 هزار تن به 18 هزار تن كاهش يافته است.

به گفته حسن آقازاده بيش از 22 درصد توليد و پرورش كپورماهيان در سال گذشته نسبت به سال 89 كاهش داشته است درحالي است كه طبق برنامه هر ساله بايد نزديك به 20 درصد ميزان توليد و پرورش ماهيان گرمابي افزايش مي‌يافت

دیدگاه خود را بیان کنید