تولید 320 هزار تن آبزیان پرورشی در مزارع ایران

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

تولید 320 هزار تن آبزیان پرورشی در مزارع ایران

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: برآورد می‏شود امسال حدود 320 هزار تن آبزیان پرورشی در مزارع و استخرهای ذخیره آب کشاورزی در کشور تولید شود

افراسیابی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان افزود: تولیدات این بخش سال گذشته، 285 هزار تن بود.

وی تصریح کرد: از این میزان، حدود 8 هزار تن میگوی پرورشی، 123 هزار تن ماهیان سردآبی و مابقی ماهیان گرم‏آبی بود.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با بیان اینکه 134 میلیون قطعه ماهیان زینتی نیز در کشور تولید شده است، درباره ماهیان زینتی گفت: پرورش این‏گونه ماهیان بسیار باصرفه و درآمدزاست.

افراسیابی ادامه داد: با 120میلیون ریال و حدود 50 متر فضا می‏توان حداقل یک شغل ایجاد و ماهانه 10 میلیون ریال درآمد کسب کرد.

وی درباره صادرات آبزیان پرورشی گفت: عمده ماهیان صادراتی از نوع گرم‏آبی بوده و در سال گذشته، حدود 60 هزار تن ماهی به کشورهای همسایه شمالی و غرب صادر شده است.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران بیان کرد: بخش اعظمی از هزینه سرمایه‏گذاری مورد نیاز برای پرورش آبزیان از طریق تسهیلات طرح توسعه بخش کشاورزی و کمک‏های بلاعوض قابل تامین است.

افراسیابی ادامه داد: گونه جدید تیلاپیا سازگاری مطلوبی با شرایط محیطی سخت دارد و در استان‏های کویری از جمله سمنان و یزد هدف‏گذاری شده است.

وی تصریح کرد: مقاومت در شرایط سخت، نیاز آبی کم، زاد و ولد بالا، پرورش آسان و با تراکم زیاد، تولید بالا و کیفیت مطلوب گوشت از شاخصه‏های این گونه است.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران افزود: پرورش زالو، قورباغه طبی، پرورش کروکودیل و توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استان‏ها از فعالیت‏های جدید در این حوزه است.

افراسیابی گفت: استفاده از مکانیزاسیون در آبزی‏پروری، استفاده از اکثر منابع آبی موجود استان‏ها، تنوع ژنتیکی، ایجاد انگیزه در مصرف‏کنندگان و تحول در بازار مصرف با بالا بردن سرانه مصرف، تولید با رویکرد محصول کیفی از جمله برنامه‏ها برای افزایش تولید آبزیان پرورشی است.

وی از مسائل مربوط به امور زیست‌محیطی در امر پرورش و ایجاد تعامل لازم، برنامه اصلاح ژنتیکی، تامین نهاده‏ها، استفاده آبزی‏پرورها از فرصت بیمه کردن مزارع و شاغلان به عنوان مهم‏ترین دغدغه‏های این بخش یاد کرد

دیدگاه خود را بیان کنید