رسیدگی نکردن به خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها فاجعه ملی را رقم‌ می‌زند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۳۵ بازدید

رسیدگی نکردن به خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها فاجعه ملی را رقم‌ می‌زند

ه گزارش خبرگزاری خانه ملت، ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۸ آبان) در موافقت با دو فوریت طرح نجات دریاچه و تالاب‌های کشور گفت: تالاب‌ها و دریاچه‌ها موارد استفاده زیادی در کشاورزی، صنعت، گردشگری، پرورش آبزیان و موارد دیگر دارند اما در چند سال اخیر تنها در استان فارس چندین دریاچه وتالاب به طور کامل خشک شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان این که اتهام اصلی خشک شدن تالاب‌ها به آب و هوا نسبت داده شده است افزود: هر چند که نمی‌توان از نقش خشکسالی‌های چند سال اخیر در خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها چشم‌پوشی کرد اما دلایل مهم‌تری از جمله ایجاد سدهای بسیار و غیرکارشناسی بر روی رودهایی که مهم‌ترین منبع تغذیه تالاب‌ها بودند، مصرف بی‌رویه آب رودها و آب‌های زیرزمینی، افزایش جمعیت این شهرها، استفاده بسیار زیاد از دریاچه‌ها و تالاب‌ها و اجرای طرح‌هایی که منجر به کاهش ورودی آبها به این دریاچه‌ها و تالاب‌ها شد در این میان وجود دارد.

وی با اشاره به این که در چند سال اخیر شاهد خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های مهمی در سطح کشور هستیم اظهار داشت: دریاچه ارومیه، دریاچه‌های پریشان و بختگان،‌تالاب گاوخونی، تالاب سیستان، تالاب انزلی، تالاب شادگان و چندین تالاب و دریاچه دیگر خشک شده‌اند که این موضوع باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده و اتفاقات ناگواری از جمله شوری برخی از بیماری‌ها مانند سالک، مهاجرت پرندگان، از بین رفتن گونه‌هایی از حیوانات، افزایش ریزگردها در استان‌های جنوب غربی و افزایش بادها و توفان‌های با سرعت بالا را در شرق کشور رقم زده است.

موسوی لارگانی تاکید کرد: اگر به دو فوریت طرح نجات دریاچه و تالاب‌های کشور رای ندهیم و به این موضوع رسیدگی نشود در سال‌های آینده شاهد فاجعه ملی خواهیم بود؛ همان طور که خشک شدن دریاچه ارومیه باعث سونامی نمک شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه افزود: در حال حاضر در فصل تدوین بودجه کشور قرار داریم و اگر به این مساله با دو فوریت رسیدگی نکنیم قطعا در سال آینده هم نمی‌توانیم این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهیم.

وی با بیان این که مسائلی مانند خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها را نمی‌توان با برگزاری همایش رفع کرد گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه‌ای عنوان کرده که دولت تکالیف خود را در این زمینه به طور کامل اجرا کرده است و امیدواریم با تقویت منابع این کار در حد یک برنامه پنجساله به اتمام برسد که این حرف‌ها از سوی یک مقام مسئول واقعا جای تاسف دارد.

موسوی لارگانی اضافه کرد: اگر تکالیف دولت در این زمینه انجام شده پس چرا مشکل خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها روز به روز حادتر می‌شود و اگر نیاز به تدوین قانون بوده چرا دولت در قالب یک لایحه آن را به مجلس ارائه نکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که برای حفظ محیط زیست سلامتی انسان‌ها و سایر موجودات زنده باید دو فوریت طرح نجات دریاچه و تالاب‌های کشور به تصویب برسد گفت: اگر این دو فوریت به تصویب نمایندگان مجلس برسد مشکلات زیست محیطی و بخش کشاورزی کشور که رو به نابودی است حل می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید