آبزی پروری مانع کشت تک محصول در کشاورزی می شود

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

آبزی پروری مانع کشت تک محصول در کشاورزی می شود
آبزی پروری مانع کشت تک محصول در کشاورزی می شود
محمود صیاد بورانی افزود: با استفاده از روش های جلوگیری از کشت تک محصولی گیاه، می توان با همان حجم آب مورد نیاز برای تولید آبزیان چندین محصول کشاورزی را تولید کرد و این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه آبزیان در مرحله تولید فقط در مسیر جریان آب قرار می گیرند، اظهار کرد: فاکتورهای شیمیایی ای که در آب برای رشد و بقا آبزیان استفاده می شود تاثیری در کاهش میزان آب برای محصولات کشاورزی ندارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: از سوی دیگر فضولات خروجی از مزارع پرورش آبزی کود ارگانیک است و لذا پرورش توام آبزیان در کنار فعالیت کشاورزی و در فصل کشاورزی علاوه بر اینکه جلوگیری از کشت تک محصولی، اقدامی سودآور برای محصولات محسوب می شود.
صیاد بورانی یادآورشد: با صرفه جویی در خرید کودهای شیمایی به واسطه آبزی پروری، درآمد بهره بردار به طور چشم گیری افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت هزار حلقه چاه کشاورزی دارای مجوز در استان زنجان وجود دارد، افزود: با ترویج آبزی پروری در کنار فعالیت کشاورزی می توان نقش مهمی را در کاهش استفاده از منابع آبی در غیر فصل کشاورزی ایفا کرد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان بیش از 90 درصد آبزی پروران این استان را کشاورزان بیان کرد و گفت: سال گذشته توجیه اقتصادی این فعالیت به طور متوسط 40 درصد بوده است و به ازای هر یک لیتر در ثانیه آب تازه ورودی به محل پرورش ماهی، می توان 500 کیلو ماهی تولید کرد.
صیاد بورانی افزود: با استفاده از منابع آبی کشاورزی و به ازای هر یک تن ماهی تولید شده، 150 کیلو گرم در مصرف کودهای شیمیایی فسفاته و نیتراته صرفه جویی می شود.
وی آب را مهمترین عامل پرورش آبزیان و کشاورزی بیان کرد و گفت: کیفیت و کمیت آب، تاثیر زیادی در تولید آبزیان دارد و عمده ماهیان در آب های داخلی و شیرین پرورش داده می شوند به طوری که در حال حاضر در کشور ما بیش از 95 درصد تولید ماهی قزل آلا با استفاده از آب شیرین امکانپذیر است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: محدودیت استفاده از آب های شیرین در کل جهان رو به افزایش است و مشکلات استفاده از این منابع نیز در آینده نیز بیشتر خواهد شد.
وی اظهارکرد: علیرغم اینکه بیش از 71 درصد سطح زمین را آب تشکیل می دهد ولی منابع آب شیرین قابل دسترس 'آب های زیر زمینی، دریاچه های آب شیرین و رودخانه ها' کمتر از نیم درصد از این حجم عظیم را به خود اختصاص می دهد.
صیاد بورانی ادامه داد: کشور ما با 245 میلی متر متوسط بارندگی در سال جزو کشورهای نیمه خشک محسوب می شود و اهمیت استفاده بهینه آب شیرین در حال و آینده نمود بیشتری نسبت به سرزمین های مرطوب و پر باران دارد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید