توليد ماهي هيبريدي دستاورد جديد متخصصان ومحققان ايراني

یک‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۱۱۰ بازدید

توليد ماهي هيبريدي دستاورد جديد متخصصان ومحققان ايراني
محقق دانشگاه گیلان باهمکاری متخصصان شیلات برای نخستین بار دردنیا ماهی هیبریدی یا دورگه تولید کرد.
دکتر بهرام فلاحتکارعضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان با تلاش و همکاری متخصصان مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان دریایی دکتر یوسف پور سیاهکل موفق شد برای نخستین بار در جهان با تلفیق دوگونه ماهی ماش وسفید که هر دو از ماهیان بومی و در حال انقراض دریای خزرند ماهی هیبریدی یا دورگه تولید کند.
وی در رشت با اشاره به اینکه اجرای این طرح مطالعاتی از فروردین ماه سال 91 آغاز شد گفت: ماش از ماهیان تندخو وشکارچی و ماهی سفید از ماهیان آرام و صلح جوخزرند که با تلفیق این دو گونه، ماهی هیبریدی تولید شد و برای پرورش در استخرها مناسب است.
این استاد دانشگاه از دیگر مزایای این ماهی دو رگه را مقاوم بودن در برابر سرمای 3تا درجه زیر صفر و گرمای تا 33 درجه سانتیگراد دانست وافزود : رشد این ماهی در مقایسه با گونه ماش و سفید بسیار سریع تراست به طوریکه در سال اول 125 گرم ، سال دوم 800 گرم و سال سوم هزارو500 گرم رشد می کند.
دکتر بهرام فلاحتکار تصریح کرد : این ماهی قابلیت رشد در آب های شور را دارد و
می توان علاوه برگیلان در استان های دیگر نیز پرورش داد.
وی طعم و مزه ماهی جدید دورگه را مانند ماهی سفید دانست وگفت: استخوان های این ماهی نیز کمتر از ماهی سفید است.
محققان مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان دریایی دکتر یوسف پور سیاهکل منتظرند تا از نازا بودن ماهی هیبریدی مطمئن شوند تا آن را به آبزی پروران معرفی کنند چرا که ماهیان هیبریدی در صورت زاد و ولد طبیعی در رودخانه ها و دریا عاملی تهدید کننده چرخه طبیعی نسل ماهیان به شمار می آیند
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید