495 تن برداشت ماهی گرم آبی در خراسان رضوی

یک‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

495 تن برداشت ماهی گرم آبی در خراسان رضوی
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 495 تن برداشت ماهی گرم آبی در خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال ثبت شده است.
محمد رضا مهدی زاده افزود: امسال 700 هزار قطعه بچه ماهی در استخر های ذخیره گرم آبی و 340 هزار قطعه در مزارع گرم آبی در استان رها سازی شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون 800 استخر ذخیره کشاورزی و 11 مزرعه گرم آبی در استان فعالیت دارد.
این مسئول افزود: در نیمه اول امسال مجموعا 495 تن ماهی گرم آبی از این دو منبع تولید ماهی در استان برداشت شده که 150 تن آن از استخر های ذخیره و بقیه از مزارع گرم آبی بوده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بیشتر در استان دو نوع ماهی گرم آبی شامل آمور و کپور پرورش داده می شود، افزود: تنها در دو شهرستان سرخس و درگز مزارع ماهی گرم آبی داریم که اقدام به پرورش چهار نوع ماهی گرم آبی می کنند، آن هم به دلیل مناسب نبودن اقلیم استان برای پرورش این ماهی است.
وی افزود: این دو شهرستان اقدام به پرورش چهار گونه ماهی گرم آبی شامل کپور، آمور، کپور نقره ای و سر گنده(بیگ هد)می نمایند.
مهدی زاده اظهار کرد: حدود 65 درصد تولید ماهی در این دو شهرستان را کپور نقره ای تشکیل می دهد.
وی با اشاره به توسعه تعداد استخرهای ماهی در شهرستان خلیل آباد گفت: امسال در 192 استخر در شهرستان خلیل آباد بچه ماهی رهاسازی شد که نقطه بسیار قوتی است زیرا کشاورزان به دلیل عدم آشنایی با ماهی داری از رهاسازی ماهی در استخرهای آب دوری می کنند.
وی افزود: فرهنگ سازی و افزایش علاقمندی و نیز آشنایی کشاورزان با این اقدام نسبت به گذشته بیشتر شده است.
این مسئول بیان کرد:تولید ماهی در استخرهای کشاورزی اگر چه تولیدشان پایین است اما دارای تاثیرات مثبتی از جمله بهره وری بالا از استخرها، افزوده شدن کود به آب و ورود ماهی به سبد خانوار می باشد.
وی با اشاره به اینکه برداشت ماهی های گرم آبی معمولا از آخر آبان ماه آغاز می شود و اصل برداشت در نیمه دوم است ، اظهار کرد:پرورش دهندگان سعی دارند حداکثر استفاده را از گرمی آبی و دمای آن داشته باشند زیرا با سرد شدن هوا و به تبع آن آب بهترین زمان صید ماهی گرم آب است.
طی سال گذشته شهرستان های سبزوار، چناران و کلات به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در زمینه تولید ماهی کسب کردند.
هم اکنون یک هزار و 135 مرکز پرورش ماهی گرم آبی و سردآبی در این استان فعالیت دارند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید