اختصاص 10 هزار میلیارد ریال برای توسعه آبزی پروری در کشور

چهار‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

اختصاص 10 هزار میلیارد ریال برای توسعه آبزی پروری در کشور
معاون آبزی پروری شیلات ایران از اختصاص 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای گسترش آبزی پروری در کشور خبر داد.
حسین عبدالحی' روز چهارشنبه در حاشیه همایش دو روزه ماهی تیلاپیا در بافق یزد به خبرنگار ایرنا گفت: این اعتبار ازسوی صندوق توسعه ملی به منظور گسترش فعالیت آبزی پروری اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه تولید سالانه آبزیان در کشور 370 هزار تن است خاطرنشان کرد: استان مازندران با تولید 70 هزار تن رتبه اول را دارد.
معاون آبزی پروری شیلات ایران افزود: ظرفیت کشور برای پرورش ماهی در قفس در آبهای دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان افزون بر 800 هزار تن است.

وی برنامه ریزی برای پرورش 20 هزار تن آبزی در کشور را یادآور شد و گفت: شرکت های مختلف از نروژ، ترکیه و فرانسه درحال سرمایه گذاری در این بخش هستند.

وی درباره پرورش ماهی تیلاپیا هم گفت: این گونه آبزی در مرکز تحقیقات بافق متمرکز است و با حمایت سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، تحقیقات آن در این شهرستان ادامه پیدا خواهد کرد.

عبدالحی درمورد دغدغه محیط زیست در این زمینه اظهارکرد: شیلات ایران، متولی توسعه آبزی پروری در کشور است و لازم می داند فعالیت های توسعه پایدار تیلاپیا را هماهنگ و مدیریت کند.

وی افزود: سالانه بیش از پنج هزار تن ماهی تیلاپیا وارد و بابت آن بخش قابل توجهی ارز از کشور خارج می شود.

معاون شیلات اظهار داشت: می توان با استفاده از این فرصت و با توسعه پرورش ماهی تیلاپیا زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرد.

عبدالحی با بیان اینکه تیلاپیا نیاز کمتری به اکسیژن دارد و از گونه های مقاوم است، گفت: با توجه به اقلیم ایران، این ماهی در استان های کم آب و آبهای شور غیرقابل کشاورزی، امکان پرورش دارد.

مرکز تحقیقات شیلات آبهای شور بافق به عنوان تنها مرکز تحقیقات این بخش در کشور 14 سال پیش با هدف پرورش و تکثیر گونه های سازگار با آب شور در این شهر تاسیس شد.

این مرکز در زمینه پرورش ماهی قزل آلا 30 درصد و در سایرگونه های آبزیان آب های شور و تیلاپیا 70 درصد فعالیت داشته است.

ماهانه حدود 40 هزار قطعه ماهی تیلاپیا در این ایستگاه تولید و در استخرهای خاکی شهرستان بافق رهاسازی می شود.

همایش ملی تیلاپیا از روز سه شنبه هفته جاری با هدف انتقال یافته ها، تبادل نظر بین متخصصان، اساتید، و اندیشمندان در بافق آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.

بافق در 120 کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید