تيلاپيا را مي توان در محيط محصور پرورش داد

چهار‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

تيلاپيا را مي توان در محيط محصور پرورش داد
رئیس سازمان شیلات ایران گفت : نگرانی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ گونه های آبزیان و ماهیان ایران امری طبیعی است.
حسن صالحی در نخستین همایش ملی تیلاپیا در بافق افزود: مسئولان حفاظت محیط زیست براین باورندکه گونه تیلاپیا به سبب افزایش تکثیر و رشد سریع در صورت ورود به آبهای آزاد ممکن است حیات گونه های ارزشمند آبزیان ایرانی را به خطر بیندازد.
وی گفت : ما هم معتقدیم تولید و پرورش این ماهی به هیچ وجه نباید به منابع طبیعی و رودخانه های آزاد راه پیدا کند.
رئیس سازمان شیلات ایران افزود : همچنین معتقدیم در محیط های محصور، استخری و بسته استان هایی که راهی به آبهای آزاد و رودخانه ندارد پرورش
ماهی تیلاپیای نرمنعی نخواهد داشت.
وی افزود: 4 سال پیش با موافقت و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دو گونه ماهی تیلاپیا به مرکز علوم شیلاتی بافق وارد شد و برای فعالیت های تحقیقاتی
پرورش یافت.
حسن صالحی گفت : پس از پیگیری های فراوان محققان نتایج حاصله نشان
دادکه تک جنس نر بچه ماهی تیلاپیا در آبهای محصور و بسته قابل پرورش است.
رئیس سازمان شیلات ایران افزود : در این راستا سال گذشته طرح تولید تمام نر ماهیان تیلاپیا تعریف و ومطرح شد و هم اکنون محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران آن را در دست بررسی و اجردارند.
وی مدت زمان اجرا و دستیابی به نتایج مثبت این طرح را حداقل سه سال برشمرد
و گفت : به سبب طولانی بودن مدت زمان اجرای طرح به سازمان محیط زیست پیشنهاد دادیم مجوز واردات بچه ماهیان نر تیلاپیا برای پرورش در استانهایی چون یزد، سمنان و قم که به آبهای آزاد و رودخانه راهی ندارد از کشورهای معتبر جهان صادر شود.
صالحی افزود : اگرچه در ابتدای امر سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع موافقت کرد اما این درخواست پس از مدتی با مخالفت عده ای از مسئولان این سازمان قرار گرفت.
رئیس سازمان شیلات ایران درباره نگرانی مردم درباره مصرف گوشت تیلاپیا افزود: گوشت تیلاپیا به صورت فیله و غیرزنده وارد کشور می شود و برای مصرف مشکلی ندارد و مسئولیت نظارت بر این محصول هم برعهده سازمان دامپزشکی کشور است
و محیط زیست درباره واردات گوشت تیلاپیا اظهارنظری نداشته است.
رییس موسسه تحقیقات شیلات کشورهم در این همایش افزود: میانگین مصرف ماهی در جهان 19 ویک دهم کیلوگرم است که برای رسیدن به میانگین مصرف جهانی باید در بخش آبزی پروری 2 و 5 برابر تولید داشته باشیم.
پورکاظمی گفت : به منظور تنوع بخشی گونه ای در شبکه آبزی پروری با اخذ مجوز از محیط زیست و سازمان دامپزشکی ماهی تیلا پیا را از خارج وارد کشور کردیم.
وی گفت: این گونه با ارزش در شرایط کاملا قرنطینه در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق برای نخستین بار بومی سازی شد.
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور افزود : با چنین اقدامی موفق شدیم سالیانه 10 تن در هر هکتار گوشت ماهی تیلا پیا تولید کنیم
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید