ورود ماهیان غیر بومی چالش بزرگ شیلات ایران است

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۲۶ بازدید

ورود ماهیان غیر بومی چالش بزرگ شیلات ایران است
عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: ورود گونه های غیر بومی از بزرگترین چالش های شیلات کشور است که باید برای آن فکر اساسی کرد.
حسین رحمانی گونه های تیلاپییا، قزل آلای رنگین کمان، کپور علف خوار و گامبوزیا را از جمله گونه های غیربومی برشمرد و افزود : ماهیان غیر بومی همچنان به صورت خواسته و ناخواسته وارد کشور می شود که تهدیدی جدی آبزیان بومی است.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه ماهی تیلاپییا گونه ای غیر بومی و یک نوع آبزی شکارچی به شمار می رود که از آفریقا وارد ایران شد و سالی شش بار تولید مثل می کند که اکنون یکی از انواع آن در تالاب شادگان و رودخانه کارون یافت می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه عوامل ذیربط روی گونه دیگر از ماهی تیلاپییا در استان یزد کار می کنند و عده ای نیز سعی دارند برای پرورش آن در استان دیگر مجوز بگیرند.
به گفته این استاد شیلات دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گونه های غیر بومی با رقابت برای غذا، فضا و مکان های تخم ریزی با ایجاد مزاحمت، موقعیت ماهی های بومی را محدود می سازند.

رحمانی با بیان این که به همراه این گونه های غیر بومی، بیماری ها و انگل های مربوط نیز وارد کشور می شود، گفت: این گونه ها، بیماری ها و انگل های غیربومی را که ماهی های بومی نمی توانند به خوبی با آن سازش داشته باشند، وارد محیط زندگی آنها می کنند که منجر به کاهش جمعیت یا نامطلوب شدن ماهی های تجارتی برای مصرف انسان می شود.

وی تصریح کرد: حتی گونه های غیربومی خیلی کوچک نیز هم می تواند با خوردن تخم و یچه ماهی بومی اثر تخریبی زیادی داشته باشد.

وی تاکید کرد: آثار بالقوه یک گونه وارد شده قبل از رهاسازی در آب های داخلی کشور باید مورد مطالعه علمی قرار گیرد که به خاطر پرهزینه بودن آن، این مهم به ندرت آنجام می گیرد.

این استاد دانشگاه علاوه بر گونه های غیر بومی، گونه های پیوند زده را نیز هم یک آفت برای آبزیان بومی برشمرد و خواستار نظارت بیشتر مسوولان امر بر گونه های وارداتی و آموزش دست اندرکاران این بخش شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی ساری همچنین آلودگی آب و تخریب زیستگاه و صید بی رویه را از عوامل عمده کاهش بسیاری از گونه های آبزی در ایران عنوان کرد.

حدود 140 نوع گونه ماهی در آبهای داخلی ایران وجود دارد که با توجه به این تنوع زیستی متاسفانه این ماهیان هنوز به صورت جامع مورد بررسی اصولی قرار نگرفته است
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید