مهار ويروس وي اچ اس در مرکز پرورش ماهيان سردابي

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

مهار ويروس وي اچ اس در مرکز پرورش ماهيان سردابي
بیماری کشنده ویروس وی اچ اس در مرکز پرورش ماهیان سردابی کشور مهار شد.
مدیر شیلات وآبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: براثر شیوع ویروس کشنده وی اچ اس ، حدود 35درصد تولید ماهیان سردآبی در این استان کاهش یافته است.
منصوری افزود: این بیماری کشنده ، امسال در تعدادی از مزارع پرورش ماهی سردآبی استان شیوع پیدا کرد که با مشارکت مزرعه داران ، معدوم کردن ماهیان آلوده و خشک کردن مزارع آلوده ، این ویروس کنترل و مهار شد.
مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت با توجه به ابتلاء مزارع پرورش ماهی این استان به ویروس(وی.اچ.سی) در برخی مناطق از چند ماه پیش این مزارع ، به مدت دو ماه برای پاک‌سازی از این ویروس تعطیل شدند و امروز مجدداد فعالیت خود را اغاز کردند.
منصوری با اشاره به ماهی ریزی های جدید در مزارع شیلات این استان به مزرعه داران توصیه کرد بچه ماهیان سالم و مورد تایید دامپزشکی را استفاده کنند و با استفاده از غذای سالم و باکیفیت در طول مدت پرورش از انتشار ویروس های کشنده پیشگیری کنند و ماهیان پرورش یافته را به موقع صید کنند.
وی افزود: هم اکنون 303 مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری فعال است.
ویروس و بیماری quotation mark وی اچ اس quotation mark در ماهیان سابی و قزل الا ، با علائم بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم ماهی همراه بوده و در نهایت ماهی را از بین می برد.
به دلیل ویروسی بودن این بیماری راه درمانی برای ماهی ها وجود ندارد و بعد از معدوم ساختن ماهی ها سم پاشی استخر و اتنقال بچه ماهی های بازرسی شده از نظر بهداشتی راه کنترل بیماری است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید