افزایش 94 درصدی صید کیلکا در گیلان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

افزایش 94 درصدی صید کیلکا در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از افزایش 94 درصدی صید کیلکا در استان خبر داد و گفت: 90 درصد کیلکای صید شده به پودر ماهی تبدیل شد و بقیه نیز به مصرف انسانی رسید

سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه گیلان، با بیان مطلب فوق گفت: متاسفانه با وجود اینکه ماهی کیلکا سرشار از پروتئین بوده و دارای قیمت ارزانی نیز است اما کمتر در سبد مواد غذایی خانوار جا دارد.

وی با اشاره به اینکه صید کیلکا در گیلان 94 درصد افزایش یافته است، گفت: تعدیل ناوگان صید از 118 فروند به 29 فروند و بازسازی ذخایر موجود که سبب انسجام بیشتر ناوگان صید شده است از جمله دلایل افزایش صید کیلکا در استان است.

سعیدی متذکر شد: 240 صیاد با 24 فروند شناور از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و 834 تن ماهی کیلکا از سواحل دریای خزر صید کرده‌اند، ارزش ریالی این میزان کیلکا 20 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون سه گونه ماهی کیلکا شامل ماهی کیلکا آنچووی، ماهی کیلکا چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریای خزر شناسایی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صید ماهی کیلکا از اول فروردین ماه آغاز و تا پایان سال ادامه دارد و تنها از نیمه اردیبهشت ماه تا پایان خرداد برای تکثیر، بازسازی و احیای ذخایر، صید به طور موقت متوقف و مجددا از اول تیرماه آغاز می‌شود. به طور معمول میزان صید در هر نوبت بین 200 تا 300 کیلوگرم است، این گونه ماهی برغم جثه‌ی کوچک خود، از نظر ارزش و ترکیب مواد غذایی در ردیف مابقی ماهی‌ها و حتی در بعضی از موارد نسبت به گوشت قرمز دارای مزیت و برتری بیشتری است

دیدگاه خود را بیان کنید