فاجعه زیست محیطی در انتظار مادر کارون

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

فاجعه زیست محیطی در انتظار مادر کارون

رودبشار که سرشاخه اصلی رود کارون است کم کم از دام کارخانه های شن و ماسه می رهد اما همچنان گرفتار فاضلاب شهری یاسوج است تا هر روز به فاجعه ای زیست محیطی نزدیکتر شود

خبرگزاری مهر از یاسوج، رودخانه بشار یاسوج یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های این استان است که پیوسته مورد تعدی قرار گرفته است.

این رودخانه به دلیل بی توجهی ها همواره با خطرات مرگباری روبرو بوده که گاه پیکر نحیفش را آماج زخمها و رنج ها کرده است.

با همه این بی‌توجهی‌ها، رودخانه خروشان بشار یاسوج همچنان قامتی استوار دارد و نعمت بی‌منتش را از هیچکس و هیچ چیز دریغ نمی‌کند.

اگرچه گاهی هم بشار به کمک انسانهای دلسوز وآگاه از چنگال خطرات بشری جان سالم به در برده است. همین چند روز پیش بود که با تصمیم استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رودخانه بشار از دست کارخانه‌های سنگ‌شکن نفس راحتی کشید و از دام تیغ‌های لودر و بولدوزرها رهید.

اما این زخم هنوز بهبود پیدا نکرده، بشار با زخم دیگر مواجه شده و آن هم ورود فاضلاب شهر یاسوج به دامن رودخانه است

اینک رودخانه بشار یاسوج باید با میهمان ناخوانده دیگری دست و پنجه نرم کند تا شاید دست یاری‌گری برسد و بشار را از سم کشنده فاضلاب انسانی نجات دهد.

رودخانه کم نظیر بشار یاسوج اینک با خطر آلوده شدن مواجه است که اگر جلوی آن گرفته نشود، جانش و جان همه موجوداتی که از آن حیات می گیرند، با تهدید جدی مواجه می‌شود.

رودخانه‌ای که هم قابل آشامیدن و هم منبع تأمین آب مزارع، باغات و سایتهای پرورش ماهی در شهرستانهای بویراحمد و دنا است.

ریختن فاضلاب به رودخانه بشار فاجعه زیست‌محیطی است

ریختن فاضلاب به رودخانه بشار بعد از معضل تخریب بستر این رودخانه از سوی کارخانه‌های شن و ماسه، دومین خطر مرگبار برای بشار است که با اعلام رسانه‌ها روی میز استاندار کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین اظهارنظرش در مورد رودخانه بشار، ریختن فاضلاب به این رودخانه را فاجعه‌ای دردناک خواند و گفت:‌ مدیران مربوطه در این استان باید متوجه اثرات غیرقابل جبران این فاجعه روی زندگی انسان‌ها باشند و کوتاهی و قصور در این زمینه پذیرفتنی نیست.

سید حسین صابری گفت: هیچ جای کشور رودخانه ای چون بشار ندارد و اگر قدر این نعمت را ندانیم آن را از دست خواهیم داد.

وی تنها نیاز رودخانه بشار یاسوج را مدیریت و ساماندهی دانست و تأکید کرد: مدیران و مسئولان این استان باید قدر بشار را بدانند.

صابری ریختن فاضلاب به رودخانه بشار را فاجعه زیست‌محیطی و تهدید کننده سلامت شهروندان عنوان کرد و گفت: باید تهدیدات سلامت مردم با حساسیت بیشتری از سوی مسئولان دنبال شود

وی بیان کرد: محیط زیست این استان که تاکنون از برخی موانع در برخورد با تخلفات زیست محیطی حرف می زد، اکنون از اختیار تام برخوردار است تا با اقتدار جلوی تهدیدکنندگان محیط زیست و سلامت مردم را بگیرد.

وی ادامه داد: محیط زیست باید با جدیت و در کوتاهترین زمان از محیط زیست انسانی و طبیعی حفاظت کند.

صابری عنوان کرد: در راه اعمال قانون هر جا مانعی باشد، در کنار محیط زیست هستم و هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.

نسبت به ورود فاضلاب به بشار قبلا هشدار دادیم

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد رودخانه بشار را سرمایه‌ای ارزشمند توصیف کرد و گفت: محیط زیست از هیچ تلاشی برای حفاظت از این رودخانه دریغ نمی‌کند.

عطا پورشیرزاد، برخی فشارها را مانعی برای اعمال قانون در این سازمان دانست و گفت: این فشارها ما را ناتوان کرده ولی حمایت‌های اخیر استاندار این استان زمینه اثرگذاری بیشتر را در این حوزه فراهم کرده است.

وی بیان کرد: ما بارها موضوع فاضلاب و ریختن آن به رودخانه را تذکر دادیم و حتی با شرکت آب شهری تا حد دعوا هم پیش رفتیم ولی آن‌ها هم با برخی محدودیت‌های مالی مواجه هستند.

پورشیرزاد از طرح این موضوع در شوراهای سلامت گذشته خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه این پیگیری‌ها نتیجه نداد.

وی بیان داشت: محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی نظارتی است و تنها اهرمی که دارد نوشتن نامه و تذکر دادن است ولی وقتی طرف حساب دولت باشد و پول هم نباشد، نمی‌توان کار شاقی درخصوص این مشکل انجام داد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بحث آلوده شدن این رودخانه از سوی کارخانه‌های شن و ماسه، محیط زیست در حد قانون اقدامات لازم را انجام داده و اخیرا نیز متخلفین را به مراجع قضایی معرفی کرده ایم

پورشیرزاد از تعطیلی پنج واحد تولید شن و ماسه رودخانه‌ای در ساحل رودخانه بشار خبر داد و گفت: محیط زیست با قدرت بیشتری به این قضیه وارد شده و اجازه تخریب اکولوژی بشار را نمی‌دهد.

نجات بشار دغدغه جدی شهروندان یاسوجی

حالا نجات رودخانه بشار به دغدغه جدی شهروندان یاسوجی بدل شده و این مسئولیت دستگاههای متولی را بیشتر از پیش می کند.

یکی از شهروندان یاسوجی گفت: ما وقتی قدر رودخانه بشار را می‌دانیم که از آن تنها بستری خشک و بی‌آب ببینیم.

حسین یاری افزود: رودخانه بشار محلی برای رزق و روزی است که اگر مسئولان سلامت آن را حفظ نکنند، سلامتی هیچ شهروندی حفظ نخواهد شد.

وی با انتقاد از مسئولانی که کم‌کاری می‌کنند، اظهار داشت: مسئولان منتظرند تا حادثه‌ای به وجود آید بعد دنبال درمان آن هستند.

رود بشار به سرنوشت زاینده رود دچار نشود

یکی دیگر از شهروندان این شهر گفت: نباید اجازه دهیم رود بشار به سرنوشت زاینده رود دچار شود.

علی حسین زاده افزود: رودخانه بشار یک نعمت خدادادی است و مسئولان تنها باید از آن حفاظت کنند.

وی تصریح کرد: ریختن فاضلاب به رودخانه بشار یعنی مرگ این رودخانه و تهدید جدی سلامت مردم

رودخانه بشار متعلق به نسلهای آینده است

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد که انتقال کارخانه‌های شن و ماسه را از ساحل بشار به خوبی مدیریت می‌کند، نیز در این خصوص می‌گوید: رودخانه بشار تنها متعلق به این نسل نیست و ما باید جوابگوی نسل آینده باشیم.

سید حسین کاظمی افزود: نجات رود بزرگ بشار در گام اول با موفقیت‌های خوبی همراه شده و می‌توان به نفس‌های راحت این رودخانه امید بست.

کاظمی مأموریت بعدی را نجات رودخانه بشار از چنگ فاضلاب شهری و بیمارستانی دانست و گفت: ‌با همکاری و جدیت بیشتر دستگاه‌های مرتبط می‌توان به نجات کامل رود بشار امید داشت.

مصوباتی که اجرایی نشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با اذعان به خطرات جدی ریختن فاضلاب در رودخانه گفت: مصوبه‌هایی را در این مورد خاص به تصویب شورای سلامت رساندیم ولی متأسفانه تاکنون اجرایی نشده اند.

سید حسام‌الدین نبوی‌زاده به خطرات بسیار زیاد ریختن فاضلاب به رودخانه بشار اشاره کرد و افزود: دانشگاه یک نهاد اجرایی در این زمینه نیست و برطرف شدن این معضل با انسجام و مشارکت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و مهم‌تراز این‌ها شرکت آب و فاضلاب شهری صورت خواهد گرفت.

این متولی سلامت در کهگیلویه و بویراحمد وجود این معضل را تهدید کننده سلامت انسان‌ها، آبزیان و طیور دانست و بیان کرد: در صورت عدم همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های محیط زیست، آب و فاضلاب شهری، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و همراهی استاندار شاهد زوایای نگران‌کننده‌تری از این خطر زیست محیطی خواهیم بود

پرده برداری از زوایای دیگر فاجعه ورود فاضلاب یاسوج به بشار

اما نه تنها بقایای تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوج به بشار می ریزد بلکه فاضلاب بخش دیگری از مناطق یاسوج و همچنین بیمارستان امام سجاد این شهر به طور مستقیم و غیر مستقیم به بشار ریخته می شود و این در حالی است که بخش زیادی از آب شهر یاسوج از منابع چاهی تامین می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 85 درصد شبکه فاضلاب در شهر یاسوج انجام شده و مشکل این شهر در 15 درصد مناطق آن است.

علی‌جان صادق‌پور از عدم همکاری مشترکین شخصی برای پرداخت هزینه انشعاب فاضلاب خود خبر داد و گفت: تنها 48 درصد مشترکین فاضلاب این شرکت در شهر یاسوج انشعاب خانگی خود را به شبکه اصلی فاضلاب شهر متصل کرده اند.

صادق‌پور در مورد فاضلاب بیمارستان امام سجاد نیز بیان کرد: ما فاضلاب این بیمارستان را به لحاظ علمی و فنی نمی‌توانیم به صورت مستقیم وارد فضای هوادهی فاضلاب کنیم و قبل از آن باید یک سری عملیات روی آن انجام شود.

وی عنوان کرد: در این بخش ما بیشترین مشکل را با خود بیمارستان داریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ادامه داد: تأمین عمده آب شهر یاسوج از منابع چاهی است و نفوذ فاضلاب به آب‌های زیرزمینی سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

باید منتظر ماند و دید رودخانه بشار روزهای آبی و زلال گذشته را خواهد دید یا همچنان قربانی بی توجهی و مسئولیت ناپذیری انسانها خواهد بود.

با این حال استاندار که گام اول را در نجات بشار با قدرت و سرعت برداشت، اینک با دومین پرونده مهم در ارتباط با رود بشار مواجه است تا بار دیگر با حمایت مردمی برای حفاظت از سلامت جامعه و محیط زیست گامی استوارتر بردارد

دیدگاه خود را بیان کنید