فقدان امنیت و حمایت مالی بزرگ‌ترین چالش

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

فقدان امنیت و حمایت مالی بزرگ‌ترین چالش

شاهواره نژاد در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به وضعیت صیادی و تولید ماهی در کشور اظهار داشت: یکی از مشکلات صیادان موضوع افزایش هزینه‌های جاری است که در گذشته یک حواله شناور و سوخت به همراه هزینه یخ و نیز غذا برای مدت ۱۰ روز مجموعاً یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود اما اکنون این هزینه به بیش از دو برابر افزایش یافته است و گاهی اوقات صیادان از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آیند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صیادی ایران با بیان اینکه سال گذشته ۴۲۰ هزار تن محصولات صیادی تولید شده است، گفت: این میزان مخصوص مصرف داخلی است و تنوع محصولات صید شده بیش از ۲۰ نوع ماهی است.

وی تاکید کرد:‌ در ۸ ماه اول سال پیش ‌بینی‌ها نشان می‌دهد صید ماهی نسبت به مدت مشابه ۳۰ درصد افزایش دارد.

شاهواره نژاد با اشاره به شبکه توزیع محصولات تعاونی صیادان، تصریح کرد: در صورتی که دولت در این بخش سرمایه‌گذاری کند که حجم آن نیز کم است می‌توان شبکه از تعاونی‌های توزیعی در این راستا ایجاد کرد.

این فعال تعاونی‌ها، یکی از مشکلات تعاونی صیادان را مربوط به بدهی‌های گذشته دانست و افزود:‌ بدهی‌ها در حال حاضر چندین برابر شده که از توان تعاونی‌ها و صیادان خارج است و در این راستا از سوی سازمان شیلات بسته حمایتی ۵۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، در صورتی که بخشودگی جرایم و اختصاص منابع برای پرداخت بدهی‌های گذشته با همکاری سازمان شیلات و وزارت تعاون، کار و رفاه انجام شود می‌توان تولید را افزایش داد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صیادی ایران با بیان اینکه شبکه توزیع مستقیم ماهی از صیاد به مصرف کننده واقعی وجود ندارد، بیان کرد: در صورتی که چنین شبکه‌ای ایجاد شود سود واقعی به تولید کننده رسیده و هزینه‌ها نیز برای مصرف کننده کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به وجود ۱۲ هزار و ۶۵۰ ناوگان صیادی توسط اتحادیه تعاونی‌ها، عنوان کرد: مکاتبات زیادی با دستگاه‌ها برای کاهش مشکلات صیادان شده اما تاکنون حل نشده است.

شاهواره نژاد خاطر نشان کرد‌:‌ یکی از مباحث اساسی در صیادی امنیت آبها است که تاکنون با وجود بروز مشکلات متوالی اما مسئولان به این موضوع مهم توجه نمی کنند در حالی که صیاد امنیت جانی ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید