انتقاد سه دستگاه استانی به پروژه بازار ماهی فروشان بندرعباس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۰ بازدید

انتقاد سه دستگاه استانی به پروژه بازار ماهی فروشان بندرعباس

پس از گذشت یکسال از کلنگ زنی پروژه احداث بازار ماهی فروشان دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و دامپزشکی هرمزگان نسبت به مکان نمایی پروژه احداث بازار ماهی فروشان در بندرعباس انتقاد کردند

خبرنگار مهر، نامناسب بودن بازار ماهی فروشان فعلی شهربندرعباس مسئولان شهری و فرمانداری شهرستان را بر آن داشت تا به فکر احداث یک بازار جدید برای ساماندهی دستفروشان ماهی فروش در شهر بیفتند از این رو پروژه احداث بازار ماهی فروشان در بوستان پشت شهر به مساحت 36 هکتار در اواخر بهمن ماه سال 90 با حضور استاندار هرمزگان و مسئولان محلی و استانی کلنگ زنی شد.

پروژه احداث بازار ماهی فروشان با 300 باب غرفه و 300 پارکینگ طی دو سال در زمینی به مساحت یک هکتار احداث خواهد شد و پارک تفریحی هم ظرف مدت شش ماه در کنار این پروژه به بهره برداری خواهد رسید. اعتبار این پروژه ها از محل تملک داراییهای استان و بودجه شهرداری با همکاری سرمایه گذار و بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

قرار گرفتن این طرح حد فاصل اسکله شهید حقانی و اسکله پشت شهر، دقیقا در کنار ساحل نقض آشکار حریم 60 متری ساحل است و یکی از نکات قابل تاملی آن است که مسئولان استانی در بدو اجرا و زمان واگذاری زمین به سرمایه گذار به حریم ساحل و منظر شهری بی توجه و یا بدون اعتنا به این موضوع اقدام کرده اند

طی ماههای اخیر استاندار هرمزگان در چند نوبت از روند احداث این پروژه بازدید و نسبت به روند کند احداث انتقاد کرد حتی مسئولان استانی به خصوص شهردار در سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس با افتخار این طرح را از دستاوردهای مجموعه شهرداری عنوان می کند.

یکی از موضوعاتی که در یک دهه پنج ساله اخیر در شهرهای ساحلی کشور مورد توجه بود آزاد سازی ساحل و ایجاد اماکن تفریحی و گردشگری و دسترسی آسان مردم به دریا و استفاده از این موهبت الهی است، در حالی که در استان هرمزگان به خصوص در شهر بندرعباس مدیران بدون توجه به این امر اقدام به ساخت و ساز و حتی خشک کردن ساحل می کنند.

اما پس از گذشت یک سال از زمان کلنگ زنی این پروژه محمد شکاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ظهر دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هرمزگان نسبت به احداث بازار ماهی فروشان و جانمایی این پروژه به شدت انتقاد و خواستار توقف این پروژه شد.

شکاری با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا در کنار ساحل اقدام به احداث بازار نمی کنند، افزود: شهر بندعباس یک شهر توریستی و گردشگری است به جای آنکه امکان دسترسی مردم به دریا را آسان و منظر زیبای ساحل را حفظ کنیم با احداث بازارهای اینچنینی منظر شهر را نازیبا می کنید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: احداث بازار ماهی فروشان در کنار پارک یک تصمیم نادرست و اشتباه است، همچنین به دلیل پساب و پسماندهای آبزیان موجب انتشار بوی بد در محیط خواهد شد.

وی با بیان اینکه دلیل ندارد جایی که ساحل و دریا است آبزی فروخته شود خواستار توقف پروژه شد و افزود: طی دو سال گذشته نتوانسته ایم مشکل پاکسازی ساحل پشت شهر از دستفروشان و پسماندهای آبزیان حل کنیم.

مجتبی معین وزیری نماینده شهرداری بندرعباس در این جلسه با بیان اینکه پارک در کنار بازار ماهی فروشان ساخته می شود نه بازار ماهی فروشان در کنار پارک، اظهارداشت: به دلیل طولانی بودن مدت زمان ساخت بازار ماهی فروشان از پیمانکار درخواست کردیم تا پارک را در کمترین زمان ممکن احداث کند.

معین وزیری با اظهار اینکه در این پروژه بسیاری از معایب بازار فعلی ماهی فروشان رفع شده است، افزود: نظر دادن پس از یک سال منطقی نیست و زودتر از اینها باید به فکر بودید در این بازار که انواع مختلف آبزیان عرضه خواهد شد سعی شده است تا بهترین سیستم بهداشتی و جمع آوری پسماندهای آبزیان دیده شود.

نماینده محیط زیست در ادامه این نشست از انجام مکاتبات با استانداری و شهرداری خبر داد و در پاسخ به سئوال گل محمد بامری معاون سیاسی و امنیتی استاندار هرمزگان در مورد اینکه محیط زیست چرا تا کنون اقدام و مکاتبه ای انجام نداده است، افزود: متاسفانه پاسخ مناسب و قابل ذکری به مکاتبات محیط زیست با استانداری و شهرداری داده نشد و شهرداری از نظر کارشناسان محیطی زیست مطلع بوده است.

این کارشناس محیط زیست اجرای هر پروژه را منوط به مطالعات و بررسی های این سازمان دانست و افزود: نازیبا شدن منظر ساحل، مشکل دفع پساب و پسماندهای آبزیان و انتشار بوی بد به اطراف را بخشی از معایب این طرح عنوان کرد

اجتماع حشرات و جانوران موذی در ساحل

محمود حسین پور رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان با بیان اینکه در زمان مطالعه و جانمایی طرح شهرداری هیچگونه نظری از دانشگاه علوم پزشکی نخواسته است، عنوان کرد: به رغم اینکه شاید نیازی هم نباشد در همه طرحها شهرداری نظر دانشگاه علوم پزشکی را بداند اما این طرح موجب تجمع حشرات و جانوران موذی در ساحل شهر بندرعباس خواهد شد.

وی همچنین علت اصلی شایع شدن بیماری اسهال در آبان ماه را عرضه آبزیان دانست عنوان کرد: بهتر بود در حوزه بهداشتی این طرح نظری هم از مرکز بهداشت گرفته می شد.

ذبیح الله قریب مدیرکل دامپزشکی هرمزگان هم در انتقاد به احداث بازار ماهی فروشان در ساحل محله پشت شهر بندرعباس اظهارداشت: اجرای اینگونه طرحها باید با پروانه تاسیس و مجوز دامپزشکی باشد در حالی که عملیات اجرای بازار ماهی فروشان بندرعباس بدون مجوز دامپزشکی در حال انجام است.

قریب عنوان کرد: برای آنکه تجربه بازار قبلی ماهی فروشان بندرعباس تکرار نشود دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی و محیط زیست از اجرای طرح و کلیات این پروژه بازدید و کسب اطلاع کنند.

گل محمد بامری معاون سیاسی و امنیتی استاندار هرمزگان هم در ادامه این موضوع اضافه کرد: مسئولان بهداشتی استان و محیط زیست از طرح بازدید و هفته آینده نتیجه را به دبیرخانه کارگروه اعلام کنند تا در صورتیکه این پروژه سلامت مردم را تهدید می کند از ادامه آن جلوگیری شود

دیدگاه خود را بیان کنید