همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
لزوم ساخت اسكله در ساحل بردخون بوشهر
واحدمرکزی خبر:مشکلات ناشی از نبود اسکله صیادی درساحل بردخون بوشهر در قسمتی که خورخان نامیده می شود به حدی است که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند شاید در آینده ی نزدیک همین تعداد صیادی که هنوز با مشقت به شغل آبا و اجدادی وفادار مانده اند و از این طریق ارتزاق می کنند از خیر صید و صیادی بگذرند و مانند بعضی دیگر از همکارانشان به شغل دیگری روی بیاورند
یکی از صیادان می گوید وقتی قرار است هر روز ساعت 4 صبح وقتی که می خواهی برای صید به دریا بروی در آن هوای سرد بویژه در زمستان مجبور باشی برای رسیدن به قایق مسیری طولانی را در آب دریا شنا کنی و خیس و لرزان در قایق سوار شوی و بعدا ز صید که ممکن است چند ساعت طول بکشد مجبور باشی در آن شلوغی و بی نظمی قایق ها سبد های ماهی را برروی دوش خود بگذاری و دوباره همین مسافت را تا ساحل شنا کنی و بعد هم برای تحویل ماهی به عاملان و جمع کردن وسایل و آماده کردن آن برای فردا هم کلی در ساحل بمانی دیگر وقتی به خانه می رسی جز تنی بیمار و سرما خورده چیزی برایت نمی ماند .
یکی دیگر از صیادان می گوید مدت ها است از بیماری روماتیسم رنج می برم بسیاری از همکاران ما مشکل تنفسی و آسم پیدا کرده اند ما مجبوریم حتی سوخت قایق هایمان را هم خودمان بر روی دوش بگذاریم و تا قایق هایمان حمل کنیم که هم سخت است و هم خطرناک در حالیکه اگر اسکله داشتیم جایگاه سوختی که در اسکله مستقر می شد می توانست راحت و بدون سختی سوخت لازم را برای ما فراهم کند مجبوریم سوخت را از چند جایگاه که به تازگی در بردخون زده اند با دادن کرایه ایی که برای یک صیادزیاد است از فاصله 12 کیلومتری تا ساحل بیاوریم و بعد آن را در گالن هایی کوچک ریخته و تا قایق برروی دوشمان حمل کنیم .
احمد واعظ مسئول نمایندگی شیلات بخش بردخون شهرستان دیر می گوید ، مردم این شهر زندگی را از راه کشاورزی و صیادی می گذرانند و در خورخان در محلی به نام مطاف که صید گاه مهمی در بوشهر است و زیستگاه و محل زاد و ولد آبزیان به ویژه میگو به شمار می رود یکی از بهترین انواع میگو وجود دارد که کارشناسان داخلی و خارجی نیز مرغوبیت آن را تایید کرده اند و معتقدند از نظر طعم وزن و کیفیت یکی از بهترین انواع میگوهای جهان است .
واعظ در مورد مشکلات نبود اسکله می گوید مشکل رسیدن صیادان به قایق هایشان بویژه در فصل سرد – مشکلات حمل صید و سوخت تا قایق –احتمال غرق شدن یا به گل نشستن کشتی ها و لنج ها در ساحل – نبود منبع ذخیره آب برای شرب و مصارف عمومی –مشکل نبود برق –نبود امنیت کافی برای نگهداری از وسایل صیادان –مشکلات کمک های پزشکی و اورژانس در صورت مصدوم شدن صیادان –مستقر نبودن مخزن سوخت با ایمنی کامل –بی نظمی در استقرار قایق ها –نبود وسیله رفت و آمد عمومی از ساحل به مرکز شهر-نبودکارخانه یخسازی برای نگهداری صید-نبود مجتمع مسکونی ویژه صیادان در نزدیک ساحل و نبود تاسیسات بندری در محل بندر گاه از جمله مهم ترین مشکلات صیادان است که به علت نبود اسکله ایجاد شده است.
وی با اشاره به سیر نزولی صید میگو توسط صیادان اظهار داشت امسال در فصل صید نزدیک به 16 تن میگو در این منطقه صید شد که نسبت به سالهای قبل کمتر شده تعداد قایق ها از 130 به 74 فروند رسیده و صیادان هم تعداد شان بسیار کم شده است اکثر آنها بیمار و خانه نشین شده اند و نمی توانند کار کنند .
مسئول نمایندگی شیلات بخش بردخون شهرستان دیر می گویدساخت اسکله نه تنها برای صیادان بردخونی لازم است بلکه برای صیادانی که از دیر کنگان و گناوه به صید گاه مطاف می آیند منفعت دارد و کار را برای آنها راحت می سازد .
واعظ همچنین می گوید بیشتر صیادان مجوز قایق های خود را با قیمت پایین واگذار کرده اند وبه شغل دیگری مشغول شده اند.
مسعود محمد پور بخشدار بردخون در مورد طولانی شدن روند ساخت اسکله در بردخون می گوید پس از دور دوم سفر رییس جمهور به استان بوشهر و تصویب ساخت اسکله بردخون این قضیه در دستور کار قرار گرفت وعملیات اجرایی آن هم با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد اما فقط یک هفته بر روی پروژه کار شد و بعد از آن پیمانکار کار را متوقف کرد پس از پیگیری دوباره کار از سر گرفته شد اما بعد از دوسه هفته بازهم به طور کامل تعطیل شد.
وی اضافه می کند دلیل تعطیلی کار انجام نشدن طرح مطالعات زیست محیطی عنوان و اینطور بیان شد از آنجایی که رودخانه مند وارد دهانه خور خان می شود در صورت ساخت اسکله در آن منطقه گل و لای و آبرفت های این رود جابه جا نمی شود و این قضیه زیستگاه آبزیان و منطقه حفاظت شده مند را که زیستگاه آهو و پرندگان کمیاب است دچار مشکل می کند پس از مذاکرات فراوان با رییس شیلات ایران –مسئولان محیط زیست و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار بر این شد که اسکله به صورتی خاص که اسکله شمعی نامیده می شود ساخته شود شکل ویژه این اسکله که دارای پایه های بلند است موجب می شود تا آب دریا به راحتی جابه جا شود و مشکلی برای آبزیا ن بوجود نیاید .
بخشدار بردخون با اشاره به اینکه اعتبار ساخت این اسکله در آن زمان 9 میلیارد و 643 میلیون تومان بر آورد شد افزود برای اجرای سریعتر کار در دیدار نماینده مردم دیر کنگان جم در مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی امضای ترک تشریفات برگزاری مناقصه مرقوم شده و مابقی اقدامات نیز در حال انجام است تا قرار گاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار اجرای طرح را هر چه زودتر در دست بگیرد که امیدواریم با اجرای آن آرزوی دیرینه مردم بردخون عملی شود .
زندگی بسیاری از مردم استان بوشهر با صید و صیادی گره خورده و مردم صبور و قانع این دیار زرخیز اما محروم سالهاست که روزی خود را از دریا بدست می آورند مردمی که به قول قدیمی ها همواره دست بر زانوی خود داشته و با کمترین امکانات به کار وتلاش و کسب روزی حلال می پردازند .
ساخت اسکله در بردخون خواسته به حقی است از سوی صیادانی که شغل آبا و اجدادی را با وجود سختی هایش دوست دارند و آرزو دارند فرزندانشان هم این راه را ادامه دهند