آیا آرزوی صیادان بردخونی برآورده می‌شود؟

یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

آیا آرزوی صیادان بردخونی برآورده می‌شود؟
وجود اسکله در بردخون در عین حالی که سال‌ها از عملیات اجرایی آن می‌گذرد اما هنوز به اتمام نرسیده و به آرزویی دست نیافتنی برای صیادان تبدیل شده است
خبرگزاری فارس از بوشهر، صید و صیادی در بردخون به سالها پیش که خبری از امکانات و تجهیزات صید نبود، بر می‌گردد که با دست خالی و توری ساده برای ماهیگیری تلاش می‌کردند و امروز بعد از سال‌ها باز صیادان از امکانات و وسایلی که نیاز دارند بهره کافی نبرده‌اند و چشم‌انتظار توجه مسئولان ماندند.
حسن ریشهری یکی از صیادان بردخونی می‌گوید وقتی قرار است هر روز ساعت چهار صبح وقتی که می‌خواهی برای صید به دریا بروی در هوای سرد زمستان مجبور شوی برای رسیدن به قایق مسیر طولانی را در آب دریا شنا کنی و خیس و لرزان سوار قایق شوی و پس از صید که ممکن است چند ساعت طول بکشد مجبور باشی در آن شلوغی و بی‌نظمی قایق‌ها سبدهای ماهی را بر دوش بگذاری و باز همین مسافت را تا ساحل شنا کنی و بعد هم برای تحویل ماهی به عاملان و جمع کردن وسایل و آماده کردن آن برای فردا ساعت‌ها در ساحل بمانی وقتی به خانه می‌رسی به جز تنی بیمار و سرماخورده چیزی برایت نمی‌ماند.
علی دریایی یکی دیگر از صیادان هم گفت: مدت‌ها است از بیماری روماتیسم رنج می‌برم و بسیاری از همکاران ما مشکل تنفسی و آسم پیدا کرده‌اند، مجبوریم حتی سوخت قایق‌هایمان را هم خودمان بر روی دوش بگذاریم و تا قایق‌هایمان حمل کنیم که هم سخت است و هم خطرناک در حالی که اگر اسکله داشتیم جایگاه سوختی که در اسکله مستقر می‌شد می‌توانست راحت و بدون سختی سوخت لازم را برای ما فراهم کند و دیگر مجبور نبودیم سوخت را از جایگاه بردخون با کرایه‌ای از فاصله 12 کیلومتری تا ساحل بیاوریم و بعد آن را در گالن‌هایی کوچک ریخته و تا قایق بر روی دوشمان حمل کنیم.
سیر نزولی صید میگو توسط صیادان بردخونی
احمد واعظ مسئول نمایندگی شیلات بردخون نیز به خبرنگار ما گفت: مردم این شهر زندگی را از راه کشاورزی و صیادی می‌گذرانند و در خورخان در محلی به نام مطاف که صیدگاه مهمی در بوشهر است و زیستگاه و محل زاد و ولد آبزیان به‌ویژه میگو به شمار می‌رود یکی از بهترین انواع میگو وجود دارد که کارشناسان داخلی و خارجی نیز مرغوبیت آن را تایید کرده‌اند و معتقدند از نظر طعم، وزن و کیفیت یکی از بهترین انواع میگوهای جهان است.
واعظ در مورد مشکلات نبود اسکله می‌گوید: مشکل رسیدن صیادان به قایق‌هایشان به‌ویژه در فصل سرد، مشکلات حمل صید و سوخت تا قایق، احتمال غرق شدن یا به گل نشستن کشتی‌ها و لنج‌ها در ساحل، نبود منبع ذخیره آب برای شرب و مصارف عمومی، مشکل نبود برق، نبود امنیت کافی برای نگهداری از وسایل صیادان، مشکلات کمک‌های پزشکی و اورژانس در صورت مصدوم شدن صیادان، مستقر نبودن مخزن سوخت با ایمنی کامل، بی‌نظمی در استقرار قایق‌ها، نبود وسیله رفت و آمد عمومی از ساحل به مرکز شهر، نبود کارخانه یخسازی برای نگهداری صید، نبود مجتمع مسکونی ویژه صیادان در نزدیک ساحل و نبود تاسیسات بندری در محل بندرگاه از جمله مهم‌ترین مشکلات صیادان است که به علت نبود اسکله ایجاد شده است.
وی با اشاره به سیر نزولی صید میگو توسط صیادان اظهار داشت: امسال در فصل صید نزدیک به 16 تن میگو در این منطقه صید شد که نسبت به سال‌های قبل کمتر شده تعداد قایق‌ها از 130 به 74 فروند رسیده و صیادان هم تعدادشان بسیار کم شده و اکثر آن‌ها بیمار و خانه‌نشین شده‌اند و نمی‌توانند کار کنند.
مسئول نمایندگی شیلات بردخون ادامه داد: ساخت اسکله نه تنها برای صیادان بردخونی لازم است بلکه برای صیادانی که از دیر کنگان و گناوه به صیدگاه مطاف می‌آیند منفعت دارد و کار را برای آن‌ها راحت می‌سازد.
واعظ اضافه کرد: بیشتر صیادان مجوز قایق‌های خود را با قیمت پایین واگذار کرده‌اند و به شغل دیگری مشغول شدند.
ترک تشریفات مناقصه اسکله خورخان بردخون
بخشدار بردخون نیز در مورد طولانی شدن روند ساخت اسکله در بردخون گفت: پس از دور دوم سفر رییس جمهور به استان بوشهر و تصویب ساخت اسکله بردخون این قضیه در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن هم با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد اما فقط یک هفته بر روی پروژه کار شد و بعد از آن پیمانکار کار را متوقف کرد پس از پیگیری دوباره کار از سر گرفته شد اما بعد از دو یا سه هفته باز هم به طور کامل تعطیل شد.
مسعود محمّدپور دلیل تعطیلی کار را انجام نشدن طرح مطالعات زیست محیطی عنوان و بیان کرد: از آنجایی که رودخانه مند وارد دهانه خورخان می‌شود در صورت ساخت اسکله در آن منطقه گل و لای و آبرفت‌های این رود جابه جا نمی‌شود و این قضیه زیستگاه آبزیان و منطقه حفاظت شده مند را که زیستگاه آهو و پرندگان کمیاب است را دچار مشکل می‌کند پس از مذاکرات فراوان با رییس شیلات ایران، مسئولان محیط زیست و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار بر این شد که اسکله به صورتی خاص (اسکله شمعی) ساخته شود.
بخشدار بردخون با اشاره به اینکه اعتبار ساخت این اسکله در آن زمان 9 میلیارد و 643 میلیون تومان بر آورد شد، افزود: برای اجرای سریعتر کار در دیدار نماینده مردم دیر، کنگان، جم در مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی امضای ترک تشریفات برگزاری مناقصه مرقوم شده و مابقی اقدامات نیز در حال انجام است تا قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار اجرای طرح را هر چه زودتر در دست بگیرد که امیدواریم با اجرای آن آرزوی دیرینه مردم بردخون عملی شود.
آیا آرزوی دیرینه بردخونی‌ها برآورده می‌شود؟
زندگی بسیاری از مردم استان بوشهر با صید و صیادی گره خورده و مردم صبور و قانع این دیار زرخیز اما محروم سال‌ها است که روزی خود را از دریا بدست می‌آورند مردمی که به قول قدیمی‌ها همواره دست بر زانوی خود داشته و با کمترین امکانات به کار و تلاش و کسب روزی حلال می‌پردازند.
ساخت اسکله در بردخون خواسته به حقی است از سوی صیادانی که شغل آبا و اجدادی را با وجود سختی‌هایش دوست دارند و آرزو دارند فرزندانشان هم این راه را ادامه دهند.
مشکلات ناشی از نبود اسکله صیادی در ساحل بردخون بوشهر در قسمتی که خورخان نامیده می‌شود به حدی است که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند شاید در آینده نزدیک همین تعداد صیادی که هنوز با مشقت به شغل آبا و اجدادی وفادار مانده‌اند و از این طریق ارتزاق می‌کنند از خیر صید و صیادی بگذرند و مانند بعضی دیگر از همکارانشان به شغل دیگری روی بیاورند. باید دید آیا آرزوی دیرینه بردخونی‌ها مبنی بر ساخت اسکله برآورده می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید