احیای مقام اولی صید ماهیان خاویاری کشور از سوی گلستان

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۱ بازدید


مدیر ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: احیای مقام اولی صید ماهیان خاویاری کشور پس از سه سال توسط صیادان ماهیان خاویاری این استان صورت گرفت
خبرگزاری فارس از گرگان، سیدمصطفی عقیلی‎نژاد بعد از ظهر امروز در جمع مدیران دستگاه‎های اجرایی استان اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 160 قطعه ماهیان خاویاری گران‎قیمت و ارزشمند از سوی صیادان مرکز ماهیان خاویاری استان صید شده است.
وی تصریح کرد: 100 درصد ماهیان صید شده خاویاری توسط کارشناسان مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر به منظور حفظ و احیای نسل ماهیان خاویاری در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت.
مدیر ماهیان خاویاری استان گلستان اذعان داشت: در استان گلستان دو مرکز تکثیر بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری مشغول به فعالیت هستند.
100 درصد ماهیان مولد از طریق صیادان ماهیان خاویاری گلستان تامین می‎شود
عقیلی‎نژاد خاطرنشان کرد: 100 درصد ماهیان مولد مورد نیاز این مراکز از طریق صیادان ماهیان خاویاری استان تامین می‎شود.
وی ادامه داد: صید ماهیان خاویاری با هدف بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری در استان گلستان طی 9 ماهه گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است.
مدیر ماهیان خاویاری استان گلستان با بیان دلایل افزایش صید ماهیان خاویاری در این مدت در سطح این استان عنوان کرد: گلستان با برون‌سپاری وظایف تصدی‌گری در سال جاری و تشکیل شرکت‌های صیادی جدید و ایجاد رقابت در راستای اجرای سیاست‌های شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، موفق به احیای مقام اول صید ماهیان خاویاری در کشور پس از سه سال شده است.
عقیلی‎نژاد اضافه کرد: موقعیت فعالیت صید و صیادی در حوزه سواحل استان گلستان نقش استراتژیک و منحصر به فردی در سواحل ایرانی دریای خزر دارد.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان ادامه داد: تجهیز صیدگاه‌ها به امکانات مناسب نگهداری ماهیان خاویاری به‌ صورت زنده و انجام اقدامات لازم برای کاهش استرس ماهیان خاویاری صیدشده قبل از تحویل به مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر، از اقدامات مهم سال جاری محسوب می‌شود.
عقیلی‌نژاد تصریح کرد: تمام ماهیان صید شده توسط کارشناسان مراکز تکثیر بررسی و ماهیان مناسب برای تکثیر مصنوعی و حفظ و احیای نسل در اختیار مراکز تکثیر و بازسازی قرار گرفت
صید غیرقانونی و قاچاق ماهیان خاویاری عامل کاهش ذخایر این گونه‌های ارزشمند
وی یادآور شد: صید غیرقانونی و قاچاق ماهیان خاویاری یکی از عوامل مهم و اصلی کاهش شدید ذخایر و تهدید این گونه‌های ارزشمند در دریای خزر محسوب می‌شود.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان گفت: فعالیت صید ماهیان خاویاری در استان گلستان با هدف مولدگیری و تامین ماهیان مناسب تکثیر و بازسازی ذخایر سال جاری در فصول سه‌گانه بهار، تابستان- پاییز و زمستان و در حوزه پنج مرکز صید و با وسعت حدود 100 کیلومتر نوار ساحلی است.
کشورهای ساحلی باید نسبت به بهسازی محیط زیست تلاش‎های جدی انجام دهند
عقیلی‎نژاد با اشاره به اینکه ذخایر ماهیان بالغ در دریای خزر به شدت کاهش یافته است تاکید داشت: تمام کشورهای ساحلی باید با اعمال مدیریت واحد نسبت به بهسازی محیط زیست و جلوگیری از صید غیرقانونی تلاش‎های جدی و فوری را انجام دهند.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان تصریح کرد: ماهیان خاویاری دریای خزر برابر مستندات علمی دارای تنوع ژنتیکی بوده که کوچ بودن آنها برای تخم‎ریزی به دلیل خصوصیات بیولوژیکی برای احیای نسل است.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی‎ها نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب تخریب ذخایر ژنتیکی گونه‎های مختلف ماهیان خاویاری است.
گونه شیپ به سبب کاهش شدید در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند
عقیلی‎نژاد بیان کرد: در حال حاضر ذخایر برخی از گونه‎ها همانند گونه شیپ به سبب کاهش شدید در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان اذعان کرد: دریای خزر از گذشته به دلیل ذخایر ماهیان با ارزش خاویاری مورد توجه جهانیان بوده و خاویار آن به عنوان محصول منحصر به فرد غذای دریایی، رقیبی نخواهد داشت.
اظهار داشت: مدیریت امور ماهیان خاویاری از سال 1384 به طور مستقل از شیلات فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی در خصوص وظایف مدیریت ماهیان خاویاری گلستان تصریح کرد: عملیات صید، عمل‎آوری، نگهداری، فروش و صادرات خاویار و ماهیان خاویاری از مهمترین وظایف این مدیریت است.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خاطر نشان کرد: از حدود 7 هزار کیلومتر دریای خزر چیزی حدود 900 کیلومتر حوزه ساحلی ایران است و چیزی بالغ بر 100 کیلومتر معادل 11 درصد طول نوار ساحلی استان گلستان محسوب می‎شود.
عقیلی‎نژاد با بیان اینکه گلستان بخش کوچکی از حوزه جنوبی دریای خزر را به خود اختصاص داده است اذعان کرد: در محدوده حوزه گلستان اکوسیستم‎های منحصر به فرد آبی و خاکی وجود دارد که حوزه‎های آبخیز گرگانرود، قره‎سو، اترک و شیب کم دریا سبب شده تا توده مواد زنده در منطقه گلستان بیشتر از سایر مناطق دیگر باشد و این مهم سبب شده تا پرواربندی انواع ماهیان دریایی را در گلستان داشته باشیم.
گلستان دارای پنج مرکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری است
وی با اشاره به اینکه گلستان دارای پنج مرکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری است متذکر شد: صیدگاه‎های فریدپاک، ترکمن، خواجه‎نفس، آشوراده "چالاشت" و میان‎قلعه که در حوزه میانکاله وجود دارد از مراکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری استان به شمار می‎رود.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خاطر نشان کرد: در این حوزه‎ها که عملیات صید توسط این مراکز و صیادان انجام می‎گیرد از دی ‎ماه سال 1389 با توجه به توافق رؤسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر، صید ماهیان خاویاری به منظور تجارت ممنوع شده است.
میزان استحصال ماهیان خاویاری از حدود 3 هزار تن به 30 تن در کل دریای خزر کاهش یافت
عقیلی‎نژاد به دلایل ممنوعیت تجارت ماهیان خاویاری در حوزه دریای خزر اشاره کرد و بیان داشت: طی دو دهه اخیر یعنی بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی سابق و از بین رفتن نظام صید و صیادی در دریای خزر عملیات تجارت صید ممنوع شد چرا که شدت آسیب به نحوی بود که میزان استحصال ماهیان خاویاری از حدود 3 هزار تن به 30 تن در کل دریای خزر کاهش یافت

دیدگاه خود را بیان کنید