کاهش زیر 10 درصدی مصرف کیلکا در گیلان

چهار‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

کاهش زیر 10 درصدی مصرف کیلکا در گیلان
مدیر کل شیلات گیلان از کاهش زیر 10 درصدی مصرف انسانی کیلکا در استان خبر داد
سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به وضعیت صید کیلکا در گیلان، اظهار کرد: در 9 ماه نخست امسال بیش از 6 هزار و 50 تن کیلکا در استان صید شده است.
وی صید مقدار مذکور کیلکا را با 87 درصد افزایش عنوان کرد و گفت: در گیلان 25 شرکت در صید و صیادی فعالیت می‌کنند و در این زمینه به وضعیت مطلوب اقتصادی رسیده‌ایم.
مدیر کل شیلات گیلان کیلکا ماهیان را دارای ارزش غذایی بسیار بالا دانست و تصریح کرد: کاهش میزان مصرف انسانی این ماهی در گیلان یکی از مشکلات مهم است.
وی با بیان اینکه مصرف انسانی کیلکا ماهیان در گیلان زیر 10 درصد است، خاطرنشان کرد: این میزان مصرف در گیلان بسیار پایین است.
سعیدی قیمت هر کیلو کیلکا را 600 تومان ذکر کرد و یادآور شد: کیلکا ماهیان می‌توانند غذای روزانه خانواده‌ها شوند.
این مسئول کیلکا را قابل فرآوری دانست و تصریح کرد: با فرآوری این ماهی می‌توان از آن در مصارف مختلف استفاده کرد.
به گفته وی، 90 درصد کیلکای صید شده به پودر ماهی تبدیل می‌شود و بقیه نیز به مصرف انسانی می‌رسد.
مدیر کل شیلات گیلان، اجرای طرح تعدیل ناوگان صید از 118 فروند به 29 فروند و بازسازی ذخایر موجود از دلایل افزایش صید کیلکا در استان نامید.
وی سرانه مصرف ماهی در گیلان را 14.2 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این میزان در اروپا 22 کیلو و جهان 28 کیلوگرم است.
سعیدی مصرف ماهی در کشور را 3.2 دهم درصد کمتر از مصرف جهانی ذکر کرد و متذکر شد: با توجه به ارزش غذایی بسیار بالای ماهی، سرانه مصرف ماهی در کشور باید در برنامه پنجم توسعه به 18 کیلو برسد.
وی درباره وضعیت بازار الگوی عرضه ماهیان گیلان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین بازار الگویی عرضه آبزیان کشور در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع و با زیربنای 12 هزار متر مربع ساخته شده و روزانه 80 تن ماهی پرورشی و دریایی به مناطق مختلف استان توزیع می‌شود.
به گفته این مسئول، سالانه حدود 51 هزار و 597 تن آبزیان در گیلان تولید می‌شود که از این میزان، 25 هزار و 586 تن در بخش پرورش ماهیان گرمابی، 2 هزار و 400 تن ماهیان سردابی، 120 تن ماهیان خاویاری و 13 هزار و 500 تن صید مربوط به دریا و تالاب است

دیدگاه خود را بیان کنید