تالاب چغاخور در حال يخ زدن

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

تالاب چغاخور در حال يخ زدن
جام جم آنلاين: سردی هوا و پایین آمدن دما تا منفی 13 درجه سانتیگراد موجب شده کناره تالاب چغاخور یخ بزند و تا یخ زدن کامل آن، فاصله ای نیست
تالاب بین المللی چغاخور یکی از زیباترین تالاب های کشور محسوب می شود و محل زندگی موجودات آبزی و غیرآبزی بسیاری است.
تالاب چغاخور با بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در نزدیکی شهر بلداجی در شهرستان بروجن و در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار است. مساحت آبی این تالاب یک هزار و ۳۶۰ تا یک هزار و ۵۰۰ هکتار و عمق آبی آن شش متر مربع است.
هم اکنون چهارمحال و بختیاری سرد ترین روزهای سال را در حال طی کردن است و دما در بسیار از مناطق چهارمحال و بختیاری تا منفی 18 درجه سانتیگراد نیز ثبت شده است.
قرار گرفتن تالاب چغاخور در ارتفاعات رشته کوه زاگرس و پایین آمدن دما موجب شده کناره های تالاب یخ بزند و یخ زدن سطح تالاب به سمت مرکز تالاب ادامه داشته باشد.

هم اکنون سردی هوا در منطقه موجب شده که پرنده های مهاجرکمی در منطقه باشند و کمتر پرنده ای در کنار و سطح تالاب مشاهده می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری یکی از استانهایی است که دارای زیباترین تالابها است.
وي افزود: تالاب چغاخور یکی از زیباترین تالاب های استان چهارمحال و بختیاری و کشور محسوب می شود.
سعید یوسف پور تصريح كرد: اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری حفاظت در تمام حوزه ها از قبیل جلوگیری از شکار، حفظ گونه ها، حفظ اکوتوریسم و اکوزیستی تالاب و .... را به خوبی توسط نیروهای خودش از حفاظت تا کارشناسان در حال انجام است.
وی اضافه كرد: حاشیه تالاب پاکسازی شده و زباله ای در کنار تالاب وجود ندارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: تاکنون برنامه های بسیاری برای فرهنگ سازی حفظ تالاب توسط مسافران این منطقه انجام شده است.
وی تاکید کرد: تالاب چغاخور در تمام فصل های ویژگی های خاص دارد.
یوسف پورافزود: تالاب بین المللی چغاخور در سال های گذشته نیز یخ زده و این امر مسافران بسیاری را برای دیدن از این منطقه، به تالاب کشانده بود.
تالاب بین المللی چغاخور در کنار شهر بلداجی در شهرستان بروجن قرار گرفته است.
این تالاب با ۵۸ گونه گیاهی و آبزیان از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار بوده و در فصل تابستان حاشیه آن به یک دهکده سیاحتی گردشگران تبدیل می شود.
پوشش گیاهی این تالاب از گونه های حاشیه ای، نم پسند، شناور و غوطه ور تشکیل شده که عمده ترین آنان بید، مرغ پگن، پتامژتون، پلیگونیوم و ساز است

دیدگاه خود را بیان کنید