تولیدات شیلات خوزستان 60درصد افزایش یافت

چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۰۴ بازدید

تولیدات شیلات خوزستان 60درصد افزایش یافت
باشگاه خبرنگاران خوزستان، 'سید رحیم مغینمی'در نشست خبری در نمایشگاه بین المللی اهواز ویژه ی دهه ی مبارك فجر ضمن تبریك ایام الله دهه فجر به عموم مردم باتشریح عملكرد شیلات در دولت نهم و دهم گفت:كل تولیدات شیلات در سال 84 در زمینه پرورش ماهیان گرمابی،پرورش ماهی در قفس، میگو، صید از دریا و صید از منابع آب های داخلی ازجمله تالاب ها، دریاچه های پشت سد و رودخانه ها در مجموع حدود40 هزار تن بوده است كه این رقم با بیش از 60درصد افزایش به 95 هزار تن در سال 91 افزایش یافته است .

وی علت این میزان افزایش در تولید را توجه ویژه به شیلات در زمینه ی تامین اعتبارات عمرانی از جمله ساخت دو اسكله ی بزرگ، ارتقای بهره وری بنادرو كارهای تحقیقاتی برشمرد و گفت: سه اسكله دیگر در بندرهای امام،آبادان و شادگان در دست ساخت است.
مغینمی افزود: در گذشته ما در زمینه ی تولید میگو و بچه ماهی وابسته بودیم ولی با تسهیلاتی كه اختصاص یافت امروز خودكفا هستیم وسالانه 70 میلیون بچه ماهی تولید می كنیم.

وی مهم ترین علت این افزایش تولید را استفاده ازفناوری و مكانیزه شدن امور دانست وگفت: درسال جاری با مطرح شدن طرح توسعه ی شیلات توانستیم بسیاری ازظرفیت های معطل مانده را ساماندهی كنیم.

مغینمی افزود: درهمین راستا هفت مجتمع شیلاتی در ارتباط با طرح توسعه درشهرستان های اهواز،آبادان، هندیجان، اندیمشك،خرمشهر و شادگان در نظر گرفته شده كه از این میان فاز 2 مجتمع بزرگ شهید احمدیان خرمشهر و فاز 2 مجتمع آزادگان ظرفیت فوق العاده ای دارند.

وی افزود: مجموع ظرفیت این 7 مجتمع بیش از 36 هزار تن است و بیش از دوهزار و 500 شغل مستقیم هم ایجاد خواهند كرد و اعتباری افزون بر 140میلیارد تومان برای این پروژه ها تصویب شده است.

بنا به اظهار مغینمی در تحقیقات جدید مشخص شده كه ظرفیت خوزستان برای تولیدو پرورش ماهی خاویار تقریبا دو برابر شمال كشور است لذا مجوزهایی برای تولید این ماهی صادر شده است.

وی اضافه كرد برای اولین بار در كشور ما توانستیم با كمك پژوهشكده آبزی پروری جنوب كشور در اهواز، ماهی های هامون، زبیدی و شانك رادر حد انبوه پرورش دهیم. كه این امر به استفاده بیشتر از منابع آب و تنوع پرورش آبزیان كمك خواهد كرد.

وی ادامه داد: امسال یگ گونه میگوی جدید وارد شده است. كه این گونه ی جدید نسبتا در مقابل بیماری مقاوم است.

مدیركل كل شیلات خوزستان در رابطه با بحث صادرات آبزیان گفت: در حال حاضربا توجه به شرایطی كه در عراق و كشورهای هم جوار پیش آمده ما سالیانه 30 هزار تن صادرات آبزیان داریم یعنی حدود 80 میلیون دلار ارز آوری، در حالی كه در سال های قبل صادرات آبزیان نداشتیم.

وی خاطر نشان كرد در بحث سرمایه گذاری بخش خصوصی، در ستاد سرمایه گذاری و با حمایت استانداری اقداماتی صورت گرفته و 23 فرصت سرمایه گذاری دراستان شناسایی شده است.

وی در باره ساماندهی بازار ماهی و عرضه ی محصول گفت: در كل مواد پروتئینی شرایط خاصی برای عرضه می طلبدكه در این زمینه در قالب شورای سلامت اقدامات خوبی صورت گرفته است. با سازمان دامپزشكی موافقت نامه ای در خصوص صید ماهی، حمل و نقل، انجماد و نگه داری و عمل آوری،برای بهبود كیفیت تولیدات، تنظیم شده است .

وی افزود: گرچه تعداد بازارهای عرضه ماهی روز به روز در حال افزایش است ولی هنوز نیاز به بازارهای حراج، بازارهای مركزی در سواحل و در مراكز شهرهای بزرگ وجوددارد كه در این زمینه مكاتباتی باشهرداران و سرمایه گذاران انجام شده است

دیدگاه خود را بیان کنید