کشتي ژاپن با قايق هواداران محيط زيست در آبهاي قطب جنوب برخورد کرد

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


واحد مرکزی خبر :به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، فعالانِ مخالف صید نهنگ اعلام کردند یک فروند کشتی ژاپنی ویژه صید نهنگ روز چهارشنبه عمداً خود را به بدنه قایق های آنها کوبیده است. با وجود این، سازمان شیلات ژاپن، فعالان را عامل این سانحه معرفی کرده است.
پل واتسون، بنیانگذارِ «جامعه سی شِفرد برای حفاظت از محیط زیست» گفت هنگامی که قایق ژاپنی نیشین مارو با کشتی اِستیو ایروین برخورد کرد، وی سوار کشتی بوده است. به گفته واتسون، شناورِ ژاپنی عمداً با قایق های سی شفرد تصادف کرد تا راه خود را برای رسیدن به نفت کش ویژه سوختگیری، باز کند. واتسون افزود کشتی ژاپنی همچنین به طور ناخواسته با نفت کش و کشتی دیگری به نام باب بارکر تصادف کرد. به گفته پل واتسون، این حادثه که در نزدیک پایگاه تحقیقاتی دیویس استرالیا در سواحل قطب جنوب رخ داد، بسیار خطرناک بود، زیرا احتمال انفجار نفت کش نیز وجود داشته است.
سازمان شیلات ژاپن، قایق های گروه سی شفرد را مسئول این حادثه دانست و افزود به رغم هشدارهای کلامی، این قایق ها حالت تهاجمی به خود گرفتند و دستکم چهار بار هنگام سوخت گیری نشین مارو، خود را به کشتی کوبیدند. در سانحه برخورد کشتی ها در آبهای ساحلی قطب جنوب، کسی زخمی نشد، اما قسمت جلوی کشتی نیشین مارو فرو رفته و یکی از نرده های عرشه آن نیز آسیب دید.
قایق های سی شفرد و ناوگان صید نهنگ ژاپن در گذشته نیز چندین بار در آبهای ساحلی قطب جنوب درگیر شده بودند. ژاپن اعلام کرده است نهنگ ها را برای اهداف علمی صید می کند و ممنوعیت بین المللی برای شکار نهنگ ها در این مورد صدق نمی کند. با وجود این، هواداران محیط زیست می گویند این بهانه ای برای صید نهنگ ها با اهداف تجاری است.
ژاپن، سی شفرد را گروهی تروریستی توصیف کرده است که با شگردهای خود برای متوقف کردن ناوگان صید نهنگ، جان انسان ها را به خطر می اندازد. جو میهان، سخنگوی سازمان امنیت دریانوردی استرالیا اعلام کرد مسئولان از گزارش های مخابره شده درباره تصادف کشتی ها اطلاع داشته اند، اما عملیات جستجو و نجات صورت نگرفته است. تونی برکه، وزیر محیط زیست استرالیا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد وی قصد دارد اطلاعات بیشتری درباره این حادثه کسب کند

دیدگاه خود را بیان کنید