وی با بیان اینکه بی نظارتیهای دستگاههای مسئول سبب شده است تیلاپیا با قیمت بالا در کشور به فروش برسد، گفت: این ماهی کیفیت غذایی بالایی ندارد که ارزش زیادی داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران تصریح کرد: در دنیا تیلاپیا را ماهی فقرا مینامند در حالیکه در ایران این ماهی به عنوان یک کالای لوکس به مردم عرضه میشود.
قاسمی با بیان اینکه قیمت جهانی ماهی تیلاپیا بسیار ارزان است، افزود: هزینه تولید این ماهی کم و حجم تولید آن بسیار زیاد است که همین مساله باعث شده نرخ جهانی آن بالا نباشد.
وی حجم گسترده واردات این ماهی طی سال گذشته به کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحال حاضر بخشی از واردات سال قبل در سردخانهها قرار دارد ضمن اینکه سال ۹۴؛ بیش از ۶۰ میلیون دلار تیلاپیا وارد کشور شد.
قاسمی ادامه داد: بنابراین ما به اندازه نصف میگویی که سال قبل صادر کردیم، فقط واردات تیلاپیا انجام دادیم.
مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با بیان اینکه متاسفانه تیلاپیا رقیب جدی قزلآلا در بازار داخل شده است، اظهارداشت: این در حالی است که کیفیت آنها اصلا با هم قابل مقایسه نیست و همه میدانند قزلآلای ایران یک ماهی بسیار با کیفیت است.
قاسمی تاکید کرد: با وجود این، حضور تیلاپیا در بازار داخل باعث شده است که تولیدکنندگان قزلآلا از ادامه کار دلسرد شوند.
وی ضمن انتقاد شدید از سیاستهای سازمان شیلات کشور در این زمینه، گفت: این سازمان باید برای کاهش واردات تیلاپیا به کشور، پیشنهاداتی را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کند و وزارتخانه مذکور نیز اقدامات لازم را انجام دهد.
به گفته قاسمی افزایش تعرفه واردات تیلاپیا، برای کنترل میزان واردات این ماهی به کشور تقریبا بیفایده است.