پژوهشکده آرتمیای ایران دومین مرکز پژوهشی آبزیان آب شور در جهان

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۲ بازدید


عضو هیات علمی پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه گفت: با توجه به فعالیت قابل توجه پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه، نمایندگان مرکز جهانی آرتمیا در بلژیک و نماینده FAO پس از بازدید از این پژوهشکده اذعان داشتند که این پژوهشکده می‌تواند به عنوان دومین مرکز تحقیقاتی آبزیان آب شور در سطح جهانی و نماینده مرکز جهانی آرتمیا در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه فعالیت کند.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر رامین مناف‌فر با علام این مطلب افزود: ما در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که بیشترین پتانسیل برای تولید و پژوهش آرتمیا در آن وجود دارد و اگر حمایت‌های مناسب در این خصوص صورت گیرد می‌توان با تجاری سازی و تولید انبوه آن در راستای تولید ثروت از علم قدم برداشت و سوددهی فراوانی از صادرات این محصول به خارج از کشور بدست آورد.
وی با توضیح اینکه آرتمیا موجودی بسیار کاربردی و سخت‌پوست کوچکی است که اصلی‌ترین غذای لارو بسیاری از میگوها و سایر آبزیان است، گفت: آرتمیا همیشه با ارزش بوده و کشورهایی مانند ویتنام و چین سالانه مقادیر زیادی تخم آرتیما را تولید و صادر می‌کنند و در ایران نیز مراکز مختلفی با ما در ارتباط هستند و هزاران کیلو تخم آرتمیا را برای مصارف مختلف آبزیان تقاضا می‌کنند.
مناف‌فر با اعلام اینکه با حمایت دولت و سازمان‌های ذیربط می‌توان تولید آرتمیا را در داخل کشور گسترش داد،گفت: ما اینک فناوری تولید و پرورش آرتمیا را بومی‌سازی کرده‌ایم و در سال‌های گذشته در جنوب کشور و همچنین اطراف دریاچه ارومیه پروژه‌هایی بصورت پایلوت برای تولید صنعتی آرتمیا انجام دادیم و نتایج خوبی نیز حاصل شده است؛ در همین راستا یک شرکت تجاری ترکیه‌ای سال گذشته تقاضای همکاری جهت تولید مقادیر زیادی آرتمیا را ارائه ارائه کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پژوهشکده آرتمیا با دانشگاه‌های حوزه خلیج فارس و دریای خزر در زمینه چاپ مقالات، انجام پروژه‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو ارتباط مستمر دارد، گفت: این پژوهشکده درصدد است رشته جدیدی درخصوص پرورش آرتمیا راه‌اندازی کند تا فارغ التحصیلان این رشته بتوانند در زمینه آبزی پروری با استفاده از منابع آبی کشور مفید واقع شوند.
وی با اشاره به افتتاح ساختمان جدید پژوهشکده آرتمیا در محل پردیس دانشگاه ارومیه گفت:‌ این ساختمان آزمایشگاه‌های متعدد و استانداردی دارد و با استفاده از آخرین متد روز دنیا ساخته شده و می توان آن را به عنوان یک آزمایشگاه مرجع در زمینه پرورش آبزیان آب شور معرفی کرد. تمایل داریم در‌آینده این پژوهشکده به یک مرکز بین‌المللی برای جذب دانشجو از خارج از کشور تبدیل شود زیرا پتانسیل آن بصورت کامل در این پژوهشکده وجود دارد.
مناف فر با بیان اینکه تاکنون 17جمعیت بومی آرتمیا را در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم، گفت: این پژوهشکده سال گذشته اولین دوره دانشجویان دکترای پژوهش‌محور را جذب کرده که هم اکنون در حال نگارش پایان نامه تخصصی خود است.
وی در پایان افزود: پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه با دانشگاه‌های گنت بلژیک، ویتنام، ترکیه و اوکراین قراردادهای همکاری مشترک امضا کرده و با توجه به وجود زمینه‌های مساعد پرورش آرتمیا در داخل کشور از قبیل زمین و دمای مناسب، منابع آب شور فراوان و امکانات پیشرفته پژوهشی می‌توانیم تولید آرتمیا را گسترش داده و با ایجاد رشته‌های مرتبط در این زمینه دانشجوی متخصص تربیت کنیم

دیدگاه خود را بیان کنید